Praktische informatie
Heeft u een vraag? Wilt u weten hoe wij bepaalde zaken op school geregeld hebben? Voer dan een trefwoord bij de zoekbalk in en vind de informatie.
Aanmelden van je kind
Hoe kan ik mijn kind aanmelden?
Afwezig
Hoe geef je aan de school door dat je kind later komt of ziek is?
Bereikbaarheid
Wanneer en hoe kun je de school het best bereiken?
Bibliotheek
Waar is de dichtstbijzijnde bibliotheek?
Boeiend Onderwijs
Boeiend Onderwijs wat betekent dat?
Buitenschoolse opvang
Welke mogelijkheden voor Buitenschoolse Opvang (BSO) bieden wij?
Centrum jeugd en gezin
Kan de school mij helpen met opvoeden en opgroeien?
Communicatiemiddel
Welke communicatiemiddelen worden op De Regenboog ingezet voor het optimale contact over de ontwikkeling van de kinderen?
Contact met de leerkracht
Wanneer kun je een leerkracht bereiken en op welke manier?
Cultureel
Op welke manier wordt het culturele programma op De Regenboog vorm gegeven?
De AVG binnen Trinamiek en De Regenboog
Hoe gaat De Regenboog om met privacy gegevens van kinderen en ouders?
EHBO en BHV
Bij wie kan ik voor een 'pleister' terecht?
Feesten en activiteiten
Wat doet de Regenboog naast het lesgeven?
Fysiotherapie
Welke ondersteuning kan er binnen de schooltijden geboden worden op het gebied van fysiotherapie?
GGD
Wat betekent de jeugdgezondheidszorg (GGD) voor school en voor mijn kind?
Goede doelen
Wat draagt De Regenboog bij aan goede doelen?
Gymmen
Waar en wanneer gymmen de kinderen?
Het Spectrum
Hoe informeren wij de ouders/verzorgers van alle lopende zaken en nieuwe ontwikkelingen op De Regenboog?
ICT
Hoe werkt De Regenboog met computers?
Identiteit
Hoe wordt op de Regenboog vorm gegeven aan geloof en levensbeschouwing?
Informatieavond
Welke informatie krijgen ouders/verzorgers tijdens de informatieavond bij de start van het schooljaar?
Inschrijven van je kind
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Leerlingenaantal
Hoeveel leerlingen telt de Regenboog?
Leerplicht
Wanneer gaat een kind naar de basisschool?
Leiding
Hoe geven wij leiding aan de Regenboog?
Lesuren en schooltijden
Hoe lang zit mijn kind op school?
LIST
Wat is LIST?
Luizen
Hoe wordt er op De Regenboog omgegaan met hoofdluis?
Meldcode
Welke maatregelen kan ik nemen wanneer ik het vermoeden heb van misstanden in een gezin?
Ondersteuning
Welke ondersteuning is er mogelijk wanneer er vragen zijn met betrekking tot de opvoeding van uw kind?
Ouderbijdrage
Wat is de vrijwillige ouderbijdrage en waarom wordt dit gevraagd?
Parnassys
Hoe worden de resultaten bijgehouden?
Passend Onderwijs
Hoe zit de leerlingbegeleiding op onze school in elkaar?
Privacy
Hoe gaan we om met de privacy van onze kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers?
Profi Pendi
Wat is Profi Pendi?
Rapporten
Hoe rapporteren jullie de voortgang van de kinderen?
Regelingen binnen stichting Trinamiek
Welke centrale regelingen (o.a. de klachtenregeling, gebruik digitaal beeldmateriaal) bestaan er binnen stichting Trinamiek?
Samen
Samen, wat betekent dat voor Stichting Trinamiek?
Samenwerkingsschool
Wat betekent de term ‘samenwerkingsschool’?
Schoolarts
Wanneer krijg ik te maken met de schoolarts?
Schoolbenodigheden
Welke spullen heeft mijn kind nodig op school?
Schoolfoto
Gaan de kinderen nog wel elk jaar op een schoolfoto?
Schoolgebouw
Wat is de staat van het schoolgebouw?
Schooltijden
Welke schooltijden gebruikt De Regenboog?
Trakteren
Mag mijn kind trakteren?
Tussendoortjes
Welke afspraken zijn er op De Regenboog rondom tussendoortjes en pauzehapjes?
Vakanties en studiedagen
Wanneer hebben de kinderen van de Regenboog vrij?
Vakken en lesmethodes
Welke vakken en lesmethodes zijn er op de Regenboog?
Verlof, verzuim en vervanging
Hoe gaat de school om met verlof, verzuim en vervanging?
Verzekering en aansprakelijkheid
Wat doet de school bij schade en ongevallen?
Zindelijkheid
Wat zijn de afspraken rondom zindelijkheid op De Regenboog?
Zorgen
Wat kan de school doen wanneer er zorgen zijn rondom een leerling?
Aanmelden van je kind
Hoe kan ik mijn kind aanmelden?
Als u na een kennismaking en rondleiding een goed gevoel heeft bij onze school, dan kunt u uw kind inschrijven. Het is bij kleuters gebruikelijk om ze in te schrijven als ze tussen de 2 en 3 jaar zijn. Vervolgens volgt er een gesprek over uw zoon/dochter. Nieuw aangemelde kleuters mogen in overleg met de leerkracht een paar ochtenden proefdraaien.
Aanmelding van oudere leerlingen verloopt op dezelfde wijze. Bij verhuizing worden kinderen in de gelegenheid gesteld een morgen/middag mee te draaien om kennis te maken met hun toekomstige school en klasgenoten.
U kunt inschrijven via onderstaande link:
Afwezig
Hoe geef je aan de school door dat je kind later komt of ziek is?
Als uw kind later komt of ziek is, kunt u dat telefonisch doorgeven in de ochtend tussen kwart voor 8 en kwart over 8 via ons vaste nummer (0347-351252).
Bereikbaarheid
Wanneer en hoe kun je de school het best bereiken?
Als u de leerkracht van uw kind wilt spreken, stellen wij het erg op prijs wanneer u na schooltijd contact zoekt met de leerkracht. Als de tijd niet toereikend is, kunt u een afspraak maken.
Wanneer u echter een persoonlijke boodschap hebt, die dringend is of waarvoor u echt de leerkracht voor schooltijd moet spreken, kunt u vanaf kwart voor 8 telefonisch terecht via ons vaste nummer (0347-351252). Daarnaast is de school via e-mail bereikbaar. Het mailadres van de locatieleider is directie@deregenboogeverdingen.nl
Bibliotheek
Waar is de dichtstbijzijnde bibliotheek?
De Regenboog beschikt over een bibliotheek in de school, die in samenwerking met Bibliotheek Lek &IJssel mogelijk wordt gemaakt. Op deze manier willen we het leesplezier, de leesvaardigheid en de mediawijsheid van onze leerlingen nog meer stimuleren en vergroten. Alle leerlingen kunnen gemakkelijk lid worden van de bibliotheek. De bibliotheek is tijdens schoolweken iedere maandag geopend van 14.00-15.00.
Boeiend Onderwijs
Boeiend Onderwijs wat betekent dat?
Het onderwijs heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van aanwezige talenten van jonge mensen waarmee zij een waarde(n)volle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving. Het onderwijs van de Trinamiekscholen doet er dus toe. Wij blijven ons onderwijs voortdurend ontwikkelen, zodat het voor de leerlingen, ouders, leraren, de omgeving en de samenleving de moeite waard is!
Kwaliteit is voor een belangrijk deel het gevolg van liefde, enthousiasme, passie en innerlijke betrokkenheid. Boeiend onderwijs neemt dat als vertrekpunt. Leerlingen raken gemotiveerd wanneer ze invloed hebben op hun eigen leerproces. Hoe betekenisvoller het onderwijs is, hoe groter de betrokkenheid.
Bron: Jan Jutten, Ont-moeten
Buitenschoolse opvang
Welke mogelijkheden voor Buitenschoolse Opvang (BSO) bieden wij?
Kinderen van De Regenboog kunnen na schooltijd en in schoolvakanties gebruik maken van de buitenschoolse opvang van Smallsteps Villa Parijsch in Culemborg. Na schooltijd worden de kinderen door een pedagogisch medewerker van Smallsteps opgehaald met een taxi, die ze naar de locatie van Smallsteps in Culemborg brengt. Ouders kunnen hun kind daar ophalen. Tijden schoolvakanties worden de kinderen door hun ouders naar de locatie gebracht en ook weer opgehaald.
Voor meer info: smallsteps.nl (opent in nieuwe tab)
Centrum jeugd en gezin
Kan de school mij helpen met opvoeden en opgroeien?
Vragen over school, vriendschappen, eten, gezondheid, opvoeding, pesten of geld? Het centrum wil meedenken met vragen rondom opgroeien en opvoeden. Zowel ouders, jongeren als kinderen kunnen een beroep hierop doen. Elke gemeente heeft een eigen centrum. Informatie over opgroeien en opvoeden staat op opvoeden.nl/basisschoolkind
Communicatiemiddel
Welke communicatiemiddelen worden op De Regenboog ingezet voor het optimale contact over de ontwikkeling van de kinderen?
Goede communicatie is onmisbaar, ook voor De Regenboog. Op De Regenboog kennen we een aantal communicatiemogelijkheden:
- Persoonlijk contact met de leerkrachten.
Zie ook ‘Contact met de de leerkracht(en)’. Natuurlijk is het prettig om een persoonlijk gesprek met de leerkrachten te hebben. Daar plannen we ook momenten voor in. - Parnassys.
In dit digitale systeem houden we de ontwikkelingen van de kinderen bij. U kunt hierbij denken aan de landelijke methode onafhankelijke toetsen, methode toetsen, gespreksverslagen en overige notities. - Jaarkalender
In de Jaarkalender staat belangrijke informatie wat betreft indeling van groepen, contactgegevens leerkrachten, indeling van commissies, bijzondere dagen in het schooljaar, etc. - Website.
Vanaf het schooljaar 2021-2022 bestaat deze vernieuwde website. (deregenboogeverdingen.nl)
Mocht u een vraag of opmerking over de communicatielijnen binnen De Regenboog hebben dan wil ik u vragen een mail te sturen naar directie@deregenboogeverdingen.nl
Contact met de leerkracht
Wanneer kun je een leerkracht bereiken en op welke manier?
Wij stellen het zeer op prijs, wanneer u met vragen of eventuele problemen zo snel mogelijk rechtstreeks contact opneemt met de groepsleerkracht(en) van uw kind. Uiteraard is het niet praktisch om in de deuropening belangrijke zaken te bespreken. Wij verzoeken u dan ook voor een dergelijk gesprek even een afspraak te maken buiten de schooltijden. Leerkrachten zijn telefonisch na schooltijd of via mail te bereiken. Bij een dringende vraag vragen we u langs te komen na schooltijd of telefonisch contact op te nemen.
Cultureel
Op welke manier wordt het culturele programma op De Regenboog vorm gegeven?
De Regenboog neemt deel aan de georganiseerde activiteiten van het Kunst- en Cultuurmenu van de stichting Kunst Centraal. Kinderen krijgen daarbij les over hun omgeving (cultureel erfgoed) of maken kennis met theater, dans, literatuur, beeldende kunst, film, muziek en mediakunst in projecten en/of voorstellingen. Daarnaast wordt ook in de groepen tijd en aandacht besteed aan creatieve vakken en cultuuronderwijs. Bij de groepen 1 en 2 is het cultuuronderwijs verweven in elk thema. Voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8 houdt dit in, dat de kinderen cultuurlessen krijgen aangeboden op gebied van onder meer dans, muziek, techniek, media en beeldende vorming. De kinderen van groep 5 t/m 8 krijgen jaarlijks muzieklessen via muziekvereniging DES Everdingen. Ook is er jaarlijks een creatief schoolbreed project.
De AVG binnen Trinamiek en De Regenboog
Hoe gaat De Regenboog om met privacy gegevens van kinderen en ouders?
Onze school valt onder de stichting Trinamiek. Voor alle scholen is een gezamenlijk beleid rondom de privacy wetgeving (AVG) opgesteld.
Via de onderstaande link komt u op de pagina van onze stichting, waar je alle regelingen en afspraken rondom deze wetgeving terug kunt vinden.
Regelingen binnen Trinamiek.
Zowel op de scholen van Trinamiek als binnen de stichting vinden we de bescherming van (persoons)gegevens en privacy erg belangrijk. We verwerken persoonsgegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Vragen hierover kunt u mailen naar fg@trinamiek.nl. Voor het gebruik van persoonsgegevens hanteren wij de volgende vragen:
- Doelbepaling en doelbinding: waarvoor gebruik je persoonsgegevens? Wat is hiervoor het doel? En gebruik je ze alleen voor dat doel?
- Grondslag: is er een wettelijke grondslag, of een noodzaak voor wat onze publiekrechtelijke taak is? Zo niet, dan moeten we toestemming vragen.
- Data minimalisatie: gebruik we niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor 1 en 2?
- Transparantie: heb ik de betrokkenen goed geïnformeerd over het doel, de aard en de doelgroep van de gegevens?
- Data-integriteit: zijn de gegevens juist (correct) en voor de juiste personen op de juiste tijd en plaats beschikbaar?
- De school is wettelijk verplicht bij vertrek van een leerling naar een nieuwe school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit op te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs).
Alle door ons geregistreerde gegevens zijn beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Er is een geheimhoudingsplicht voor het bestuur, de directie en leerkrachten.
Voor het maken en (online) verspreiden van beeldmateriaal van uw kind en/of het verspreiden van uw adresgegevens via de adressenlijst van de klas zal u expliciet om toestemming worden gevraagd. Meer informatie op de website van Trinamiek onder regelingen.
EHBO en BHV
Bij wie kan ik voor een 'pleister' terecht?
Op onze school zijn meerdere leerkrachten aangewezen als bedrijfshulpverlener. Er zijn altijd minstens twee leerkrachten aanwezig die in voorkomende gevallen EHBO verlenen. Op school wordt elk jaar een aantal keer geoefend met het ontruimingsplan. Hierdoor weten we zeker dat we in geval van nood op een veilige en verantwoorde wijze de school kunnen verlaten.
Feesten en activiteiten
Wat doet de Regenboog naast het lesgeven?
Gedurende een schooljaar zijn er verschillende feesten en activiteiten.
Wij vieren feesten zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen.
Ieder jaar is er schoolreis, Koningsspelen, een schoolbreed project en meester-/juffendag (verjaardag van de leerkrachten).
Ook zijn er culturele uitstapjes en excursies. In het kader van burgerschap organiseren wij activiteiten samen met Winkel & Zo.
Om het jaar is er schoolkamp voor groep 7/8 en voor de hele school een sponsorloop en lentemarkt.
Ouders worden hierover geïnformeerd via de maandelijkse nieuwsbrief en via mail.
Fysiotherapie
Welke ondersteuning kan er binnen de schooltijden geboden worden op het gebied van fysiotherapie?
De Regenboog heeft een samenwerking met kinderfysiotherapie Lingewaal. De kinderfysiotherapeut observeert, onderzoekt en behandeld maar geeft ook voorlichting en advies. Op vrijdagochtend is de fysiotherapeut aanwezig op school voor behandelingen.
Voor meer informatie: | kinderfysiotherapielingewaal.nl |
Contactgegevens: | Kerkweg 45a
4121 KR Everdingen Tel. 0345-642618 |
Mail: | info@kinderfysiotherapielingewaal.nl |
GGD
Wat betekent de jeugdgezondheidszorg (GGD) voor school en voor mijn kind?
Jeugdgezondheidszorg (GGD)
De Jeugdgezondheidszorg wordt integraal uitgevoerd door de GGD regio Utrecht. Elk kind maakt een grote lichamelijke en geestelijke ontwikkeling door. De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD regio Utrecht begeleidt de gezondheid, groei en ontwikkeling van schoolkinderen. In groep 2 en 7 van de basisschool worden de kinderen en hun ouders uitgenodigd voor onderzoek (o.a. ogen- en gehoortest) op school door de assistent(e) jeugdgezondheidszorg. Ook als het kind niet in groep 2 of groep 7 zit, kan er contact opgenomen worden met de GGD, bijvoorbeeld als er vragen zijn over inentingen, de gezondheid of de ontwikkeling van het kind. In het jaar dat het kind negen jaar wordt, krijgen ouders/verzorgers een oproep om het kind te laten vaccineren. Kinderen krijgen twee vaccinaties. De DTP prik tegen difterie, tetanus en polio en de BMR-prik tegen bof, mazelen en rode hond. Meer informatie: www.ggdru.nl of mail naar jeugdgezondheidszorg@ggdru.nl
Goede doelen
Wat draagt De Regenboog bij aan goede doelen?
Om de paar jaar wordt een goed doel gekozen door de leerlingen. Tijdens de kerstviering wordt met een collecte geld opgehaald voor dit doel. Ook zamelen wij geld in via een jaarlijkse sponsorloop en tweejaarlijkse Lentemarkt.
Gymmen
Waar en wanneer gymmen de kinderen?
De leerlingen van De Regenboog gymmen in de gymzaal aangrenzend aan het schoolgebouw. De dag dat een klas gymt, wordt aan het begin van het schooljaar gecommuniceerd naar ouders/verzorgers.
Voorschriften met betrekking tot de veiligheid:
- Kinderen moeten sportkleding (inclusief sportschoenen) dragen tijdens de sport- en bewegingslessen. Bij voorkeur een T-shirt met korte mouwen, een korte broek en passende schoenen met antislip zool in verband met de veiligheid. Geen zwarte zolen, deze laten strepen achter op de vloer. Balletschoenen worden afgekeurd, kinderen glijden hier mee weg.
- Risico sieraden zijn niet toegestaan tijdens de sport- en bewegingslessen (ring-oorbellen, kettingen, horloges, armbanden en ringen). De kinderen kunnen hiermee achter de materialen blijven hangen.
- Hoofdhaar dat over de schouders valt moet in een staart of knot worden verwerkt.
- De school is niet verantwoordelijk voor de waardevolle spullen van kinderen in de kleedkamers.
Advies: Laat waardevolle spullen veilig thuis of op school.
Het Spectrum
Hoe informeren wij de ouders/verzorgers van alle lopende zaken en nieuwe ontwikkelingen op De Regenboog?
Het Spectrum is onze nieuwsbrief, die elke maand uitkomt. Naast mededelingen en nieuwtjes, leest u hierin ook wat er zoal in de groepen gebeurd. Verder wordt via een maandkalender een overzicht gegeven van alle activiteiten, die er op school plaatsvinden.
Het laatste Spectrum is eveneens te vinden op de website.
ICT
Hoe werkt De Regenboog met computers?
Binnen de school zijn meerdere chromebooks aanwezig die de leerlingen van alle groepen kunnen gebruiken. Leerkrachten geven les met behulp van een digitaal schoolbord (digibord). Door dit schoolbord (een grote touchscreen computer) is het mogelijk om interactieve lessen vorm te geven.
Identiteit
Hoe wordt op de Regenboog vorm gegeven aan geloof en levensbeschouwing?
Basisschool “De Regenboog” is op 1 augustus 1994 ontstaan uit een fusie van de interconfessionele basisschool “De Driesprong” en de openbare basisschool “De Graaf Florisschool”. Onze school is een “brede samenwerkingsschool”. Dit houdt in dat direct betrokkenen bij de school de uitdaging aangaan om vanuit ieders eigen levensovertuiging vorm te geven aan een schoolgemeenschap, waarin kinderen en volwassenen van verschillende identiteiten zich thuis kunnen voelen.
De Regenboog is een samenwerkingsschool. Verschillende grondslagen zijn vertegenwoordigd in de school. Dit zie je terug in de verschillende vieringen die wij samen beleven. Bij deze vieringen is er oog voor elkaar en voor de omgeving. Tijdens kerst een collecte voor het goede doel en met Palmpasen een palmpasenstok voor iemand die dit goed kan gebruiken. Naast het christelijk geloof is in de levensbeschouwelijke lessen ook aandacht voor andere geloven, bijvoorbeeld de islam.
Oog voor elkaar hebben we in de wekelijkse godsdienst en levensbeschouwelijke lessen. Leerlingen uit verschillende groepen sluiten aan bij een godsdienstles of levensbeschouwelijke les. Deze sluit aan bij de eigen leefomgeving. Ook zijn er meerdere keren per jaar gezamenlijke ‘godsdienst/levensbeschouwelijke-lessen’, waarin oog is voor verschillen en overeenkomsten tussen kinderen en leerkrachten. Aan de hand van verschillende verhalen wordt zo de eigen identiteit en die van de ander verkend.
Informatieavond
Welke informatie krijgen ouders/verzorgers tijdens de informatieavond bij de start van het schooljaar?
Aan het begin van het schooljaar wordt er voor iedere groep een informatiemiddag en of -avond gehouden. Tijdens deze bijeenkomst wordt in grote lijnen verteld welke leerstof er behandeld wordt en met welke middelen er wordt gewerkt. Verder komen algemene school- en groepszaken aan de orde, zoals regels, gewoonten, huiswerk enz. Uiteraard bestaat er voor u volop de gelegenheid om uw vragen te stellen.
Tijdens de inloopmiddag laat uw eigen zoon of dochter zien wat er zoal gedaan wordt op een schooldag.
Inschrijven van je kind
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Als u na een kennismaking en rondleiding een goed gevoel heeft bij onze school, dan kunt u uw kind inschrijven. Het is bij kleuters gebruikelijk om ze in te schrijven als ze tussen de 2 en 3 jaar zijn. Vervolgens volgt er een gesprek over uw zoon/dochter. Nieuw aangemelde kleuters mogen in overleg met de leerkracht een paar ochtenden proefdraaien.
Aanmelding van oudere leerlingen verloopt op dezelfde wijze. Bij verhuizing worden kinderen in de gelegenheid gesteld een morgen/middag mee te draaien om kennis te maken met hun toekomstige school en klasgenoten.
Het inschrijfformulier is op aanvraag beschikbaar bij de locatieleider.
Leerlingenaantal
Hoeveel leerlingen telt de Regenboog?
Het leerlingenaantal van een school bepaalt met hoeveel groepen er op een school gewerkt kan worden. De leerlingentelling vond elk jaar op 1 oktober plaats. Sinds 2023 is dit op 1 februari. Schooljaar 2022-2023 start met 4 groepen in de ochtenden (groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8) en 3 groepen(groepen 1-2, 3-4 en 5-6-7-8) in de middagen.
Vanaf 2019 kent “De Regenboog” de volgende leerlingenaantallen op de teldatum:
1 oktober 2019 58 leerlingen
1 oktober 2020 51 leerlingen
1 oktober 2021 57 leerlingen
1 oktober 2022 58 leerlingen
1 februari 2023 59 leerlingen
Leerplicht
Wanneer gaat een kind naar de basisschool?
Een kind mag naar de basisschool zodra het 4 jaar is, dat is dan nog niet verplicht. Dit is bepaald in het Toelatingsbesluit van de W.B.O. (= Wet op het Basisonderwijs).
Zodra een kind 5 jaar is, is het leerplichtig. Dat wil zeggen: een kind moet dan naar school en wel op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin het kind jarig is.
Vindt u het gewenst of noodzakelijk dat uw leerplichtige kind verlof opneemt, dan kunt u contact opnemen met de locatieleider. Die bespreekt met u de mogelijkheden.
Leiding
Hoe geven wij leiding aan de Regenboog?
De Regenboog heeft een directeur en locatieleider. De locatieleider heeft de eindverantwoordelijkheid over de onderwijskundige, organisatorische en huishoudelijke zaken.
De locatieleider legt verantwoording af aan de directeur. Deze directeur is tevens directeur van De Wegwijzer in Vianen.
In de dagelijkse gang van zaken zult u voornamelijk met de locatieleider te maken hebben.
Lesuren en schooltijden
Hoe lang zit mijn kind op school?
Leerplichtige kinderen in de groepen 1 t/m 4 krijgen per jaar gemiddeld 880 uur les.
De leerlingen in de groepen 5 t/m 8 hebben recht op minimaal 1000 uur les per jaar.
Aantal uren per week:
groep 1 t/m 4 24.00 klokuren
groep 5 t/m 8 26.00 klokuren
Leerlingen zijn vanaf hun vijfde jaar leerplichtig.
Wij werken met een continurooster. Groep 1 t/m 4 eten 3 dagen per week met de groepsleerkracht. Groep 5 t/m 8 eten 4 dagen per week met de groepsleerkracht. Lunchtijd is van kwart over 12 tot kwart voor 1. Hierin zijn 15 minuten lunchtijd en 15 minuten bewegingsonderwijs opgenomen.
Onze schooltijden:
maandag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Dinsdag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Woensdag: 8:30 uur tot 12.30 uur (groep 1 t/m 8)
Donderdag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Vrijdag: 8:30 uur tot 12.30 uur (groep 1 t/m 4)
8.30 uur tot 14:30 uur (groep 5 t/m 8)
LIST
Wat is LIST?
LIST is de methodiek die wij gebruiken voor vloeiend en vlot lezen. Het doel van ons leesonderwijs is het ontwikkelen van gemotiveerde lezers, die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.
LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak, maar de afkorting wordt ook wel vertaald naar Lezen IS Top. Door het aanbieden van veel verschillende leesboeken maken we leerlingen enthousiast om te lezen. Hier krijgen ze op onze school ruim de tijd voor!
Luizen
Hoe wordt er op De Regenboog omgegaan met hoofdluis?
Er zijn een aantal “luizenouders” per groep die de haren van alle kinderen controleren op neten en hoofdluis. Dit gebeurt ongeveer 5 à 6 keer per jaar in de week na een schoolvakantie. Één ouder coördineert de controles. Worden er bij uw kind of in de klas van jouw kind luizen aangetroffen, dan krijgt u hierover bericht. Er zullen dan opnieuw controles volgen. Wanneer u zelf iets aantreft, meld dit a.u.b. bij de leerkracht van de klas. Blijf ook altijd zelf regelmatig de haren van uw kind controleren. Hiermee kunnen we een hoofdluizenplaag voorkomen. Mocht u vragen hebben dan kunt u op deze website meer informatie vinden: landelijksteunpunthoofdluis.nl.
TIP: Zorg ervoor dat uw kind bij de controles zo min mogelijk (liever geen) speldjes, gel en staartjes in het haar heeft. Dit maakt het controleren een stuk makkelijker en sneller.
Meldcode
Welke maatregelen kan ik nemen wanneer ik het vermoeden heb van misstanden in een gezin?
en meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Per 1 januari 2019 is de meldcode veranderd. Het wordt een professionele plicht om melding te doen bij Veilig Thuis als er vermoedens zijn van acute en structurele onveiligheid. Als hulpmiddel om te komen tot het besluit om te melden is het per 1 januari 2019 verplicht om als beroepskracht een afwegingskader te gebruiken in stap 4 en 5 van de meldcode.
Dit afwegingskader helpt hen bij het wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling en bij het beslissen. De afwegingskaders die gemaakt zijn door de beroepsgroepen vindt u in de Toolkit huiselijk geweld en kindermishandeling.
Een professional doorloopt de stappen van de meldcode als hij of zij vermoedens heeft van huiselijk geweld of kindermishandeling. Het gaat hierbij niet alleen om vermoedens van fysiek geweld, maar ook om vermoedens van psychisch of seksueel geweld en vermoedens van verwaarlozing. De meldcode geldt voor professionals die werkzaam zijn in de sectoren:
- gezondheidszorg;
- onderwijs;
- kinderopvang;
- maatschappelijke ondersteuning;
- jeugdhulp;
- justitie.
Uiteraard nemen we wanneer dat mogelijk is eerst altijd contact op met de betrokkenen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar rijksoverheid.nl/meldcode
Ondersteuning
Welke ondersteuning is er mogelijk wanneer er vragen zijn met betrekking tot de opvoeding van uw kind?
Een kind opvoeden is niet altijd gemakkelijk. Vaak weet u wel hoe u de dingen aan kunt pakken, maar soms vraagt u uzelf af of u het wel goed doet. Opgroeien brengt allerlei nieuwe situaties en onzekerheden met zich mee, zowel bij de ouders en verzorgers als bij het kind zelf.
In dat geval kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) IJsselstein. Het CJG is er niet alleen voor de ouders en verzorgers, maar ook voor kinderen en jongeren tot 23 jaar. Voor alle kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien kunt u er terecht!
● Kinderwens | ● Pesten |
● Zwangerschap en bevalling | ● Ruzie |
● Borstvoeding | ● Seksuele opvoeding |
● Tienerzwangerschappen | ● Scheiding |
● Peuters, kleuters, schoolkinderen,
pubers |
● Stiefouders |
● Voeding of groei | ● Verslaving |
● Overgewicht of eetproblemen | ● Veilig internet |
● Zindelijkheid | ● Zak- en kleedgeld |
● Onderwijs | ● Et cetera……… |
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) blijft de plek waar ouders, jeugdigen en professionals terecht kunnen met al hun vragen over opgroeien en opvoeden. U kunt terecht bij het Consultatiebureau, de jeugdgezondheidszorg of het opvoedspreekuur. Het CJG werkt nauw samen met het Jeugdteam.
Contactgegevens:
Centrum voor Jeugd en Gezin IJsselstein
Kasteellaan 1
3401 AE IJsselstein
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: (030) 880 2260
Maandag t/m donderdag van 08.45 – 13.00 uur
E-mail: cjg@ijsselstein.nl
Ouderbijdrage
Wat is de vrijwillige ouderbijdrage en waarom wordt dit gevraagd?
De vrijwillige ouderbijdrage bedraagt €30 euro per kind.
Zoals u weet, worden de kosten van het basisonderwijs betaald door het ministerie. Per jaar wordt een bedrag per leerling beschikbaar gesteld aan het schoolbestuur. Van dit budget wordt het personeel bekostigd en de school geëxploiteerd. Tot de exploitatiekosten behoren o.a. de kosten van onderhoud, verwarming, verlichting, schoonhouden en natuurlijk ook de aanschaf van leer- en hulpmiddelen.
Nu zijn er tal van kosten die niet door het Rijk worden betaald zoals:
– Vieringen als Sinterklaas, Kerst, jubilea e.d.
– Sport- en spelactiviteiten, toernooien e.d.
– Projecten en projectavonden
– Tekorten bij schoolreis, -kamp.
– Representatie, attenties e.d.
– Afscheid groep 8.
– Verzorgen ouderavonden.
Om de kosten van deze geplande en extra activiteiten te kunnen voldoen, is er de vrijwillige ouderbijdrage, die wordt beheerd door de ouderraad. Tijdens de jaarlijkse algemene ouderavond wordt de ouderbijdrage vastgesteld. Begin van het schooljaar wordt een brief rondgestuurd met het bedrag per kind en de wijze waarop dit betaald kan worden.
Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten. Vandaar de term ‘vrijwillig’.
Het aanbod van activiteiten wordt wel beperkter.
Parnassys
Hoe worden de resultaten bijgehouden?
Het leerlingvolgsysteem PARNASSYS
Om de leerlingen goed te kunnen volgen, houden wij van iedere leerling een digitaal dossier bij in ParnasSys. Hierin staan gegevens over het gezin, afspraken met ouders/verzorgers, eventuele handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens (niet-methodetoetsen van CITO en methodetoetsen), gespreks- en onderzoeksverslagen en rapportagegegevens. Door het bijhouden van de ontwikkelingen van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de vorderingen van een kind vanaf de komst hier op school tot aan groep 8 goed volgen. Dit leerlingdossier is voor de ouders/verzorgers van de leerling ter inzage.
Passend Onderwijs
Hoe zit de leerlingbegeleiding op onze school in elkaar?
Passend Onderwijs
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Hiervoor werken reguliere en speciale scholen samen in samenwerkingsverbanden. Onze school werkt samen met Profi Pendi
Het is de plicht van de scholen om ervoor te zorgen dat voor alle kinderen met speciale onderwijsbehoeften een passende plek wordt gevonden. Dat kan op de school zelf zijn, maar ook op een andere school binnen het samenwerkingsverband die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften. Deze ondersteuningsplicht van de school geldt voor alle leerlingen die worden aangemeld of al ingeschreven zijn.
Alle scholen binnen Trinamiek bieden een basisarrangement. Daar hoort ook de ondersteuning bij die de school op de eigen school met zijn team kan realiseren. Hiervoor moeten er keuzes gemaakt worden wat betreft de mogelijkheden in de groep en in de school. Deze afspraken en werkwijze is continu aan verandering onderhevig. Als school blijven we investeren in het professionaliseren van de leerkrachten om steeds meer zelf, in de school, te kunnen doen aan preventieve en licht curatieve interventies. Voor meer informatie over de leerlingenzorg verwijzen wij u naar het School Ondersteunings Profiel (SOP) op onze website.
Het samenwerkingsverband Profi Pendi
Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor primair onderwijs, waar onze school bij is aangesloten. Het bestaat uit 15 schoolbesturen, 79 scholen inclusief 4 scholen voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en 1 school voor Speciaal Onderwijs (SO) in de regio’s Houten, Lopik, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein.
Zoals de naam Profi (passend) Pendi (samen) al aangeeft, zorgen we met elkaar en met ouders dat elk van de bijna 17.000 leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod krijgt.
Privacy
Hoe gaan we om met de privacy van onze kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers?
Scholen registreren in het leerlingvolgsysteem (Parnassys) gegevens over de kinderen. Deze registratie is van belang om de vorderingen en ontwikkeling van het kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied te volgen en waar nodig bij te sturen. Parnassys is een belangrijk instrument om de kerntaak van de school te kunnen uitvoeren. De registratie kan ook privacygevoelige informatie bevatten die soms betrekking heeft op het privéleven van de kinderen en het gezin. Deze registratiegegevens vallen onder de bescherming van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Als ouder heeft u het recht om op verzoek inzage te krijgen in deze gegevens.
De school is wettelijk verplicht bij vertrek van een leerling naar een nieuwe school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit op te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs). Alle registratiegegevens zijn beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Er is een geheimhoudingsplicht voor het bestuur, de directie en leerkrachten.
Profi Pendi
Wat is Profi Pendi?
Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor primair onderwijs, waar onze school bij is aangesloten. Het bestaat uit 15 schoolbesturen, 79 scholen inclusief 4 scholen voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en 1 school voor Speciaal Onderwijs (SO) in de regio’s Houten, Lopik, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein.
Zoals de naam Profi (passend) Pendi (samen) al aangeeft, zorgen we met elkaar en met ouders dat elk van de bijna 17.000 leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod krijgt.
De opdracht van Profi Pendi is als volgt: kinderen moeten zich op school optimaal kunnen ontwikkelen, dichtbij huis. Als de basisschool en de ouders samen tot de conclusie komen dat er meer ondersteuning nodig is dan de school kan bieden, vragen ze bij Profi Pendi een multidisciplinair overleg (MDO) aan. Dat doet de school, altijd in overleg met de ouders. In zo’n overleg gaan ouders, leerkracht en intern begeleider in gesprek met één of meer externe deskundigen. Het samenwerkingsverband zorgt op deze manier voor een netwerk van ondersteuningsmogelijkheden rondom het kind, de scholen en eventueel de ouders. Dat vraagt een grote mate van samenwerking met organisaties die ook rondom het kind, de school en het gezin ondersteuning verzorgen. Denk aan Centra voor Jeugd en Gezin en de jeugdgezondheidszorg. Meer informatie staat op www.profipendi.nl
Rapporten
Hoe rapporteren jullie de voortgang van de kinderen?
Alle leerlingen krijgen 2 keer per jaar een rapport mee naar huis, waarin wij de ontwikkeling van de kinderen vastleggen. Bij het uitbrengen van het rapport worden rapportgesprekken gevoerd met ouders (en kinderen).
Bij rapporteren maken wij onderscheid tussen interne en externe rapportage.
Interne rapportage:
De groepsleerkracht houdt de vorderingen van de leerlingen bij in de (digitale) groepsmap en het digitale leerlingvolgsysteem. In ons geval Parnassys.
De (digitale) groepsmap gaat met de groep mee naar het volgende leerjaar.
Externe rapportage:
- Naar de ouders d.m.v.:(digitale) rapporten, verslagen van gemaakte afspraken tijdens gesprekken, schrijven over extra ondersteuning.
- Voortgezet onderwijs: met standaardformulieren via een digitaal systeem (OSO/LDOS) voor V.O.
- Speciaal onderwijs: met digitale formulieren van het samenwerkingsverband Profi Pendi en de betreffende school en een digitaal onderwijskundig rapport aangevuld met relevante formulieren van onderzoeken en observaties.
- Andere scholen: met een digitaal onderwijskundig rapport
Regelingen binnen stichting Trinamiek
Welke centrale regelingen (o.a. de klachtenregeling, gebruik digitaal beeldmateriaal) bestaan er binnen stichting Trinamiek?
Op de website van onze stichting Trinamiek kun je verschillende regelingen vinden. Onder andere de afspraken rondom het gebruik van digitaal beeldmateriaal, regels rondom de schorsing van een leerling en de klachtenregeling.
Via deze link kunt u deze pagina snel bereiken.
Samen
Samen, wat betekent dat voor Stichting Trinamiek?
Trinamiek is een groep van verschillende scholen. Omdat we verschillend zijn, hebben we elk iets unieks bij te dragen. Wij luisteren naar elkaar en worden door elkaar verrast. Verschil brengt waarde voort en onze samenleving berust daarop. De wereld is een complexe, interactieve ecologie waarin diversiteit – biologisch, persoonlijk, cultureel en religieus – essentieel is. Wij zien Trinamiek als een levend systeem. Samen dragen we in alle diversiteit verantwoordelijkheid voor boeiend onderwijs. Om dat vorm te geven omarmen wij de principes van de lerende organisatie: persoonlijk meesterschap, mentale modellen, gedeelde visie, teamleren en systeemdenken.
Bron: Peter Senge, De vijfde discipline
Jonathan Sacks, Leven met verschil
Samenwerkingsschool
Wat betekent de term ‘samenwerkingsschool’?
Basisschool “De Regenboog” is op 1 augustus 1994 ontstaan uit een fusie van de interconfessionele basisschool “De Driesprong” en de openbare basisschool “De Graaf Florisschool”. Onze school is een “brede samenwerkingsschool”. Dit houdt in dat direct betrokkenen bij de school de uitdaging aangaan om vanuit ieders eigen levensovertuiging vorm te geven aan een schoolgemeenschap, waarin kinderen en volwassenen van verschillende identiteiten zich thuis kunnen voelen.
De Regenboog is een samenwerkingsschool. In een klein dorp als Everdingen leven de mensen veel met en naast elkaar. Mensen hebben oog en zorg voor elkaar, iets wat in onze school doorwerkt.
Verschillende grondslagen zijn vertegenwoordigd in de school. Dit zie je terug in de verschillende vieringen die wij samen beleven. Bij deze vieringen is er oog voor elkaar en voor de omgeving. Tijdens kerst een collecte voor het goede doel en met Palmpasen een palmpasenstok voor iemand die dit goed kan gebruiken. Naast het christelijk geloof is in de levensbeschouwelijke lessen ook aandacht voor andere geloven, bijvoorbeeld de islam.
Oog voor elkaar hebben we in de wekelijkse godsdienst en levensbeschouwelijke lessen. Leerlingen uit verschillende groepen sluiten aan bij een godsdienstles of levensbeschouwelijke les. Deze sluit aan bij de eigen leefomgeving. Ook zijn er meerdere keren per jaar gezamenlijke ‘godsdienst/levensbeschouwelijke-lessen’, waarin oog is voor verschillen en overeenkomsten tussen kinderen en leerkrachten. Aan de hand van verschillende verhalen wordt zo de eigen identiteit en die van de ander verkend.
De identiteitscommissie denkt mee over een goede balans van de verschillende grondslagen in de school.
Schoolarts
Wanneer krijg ik te maken met de schoolarts?
De schoolgeneeskundige zorg is ondergebracht bij de GGD Midden-Nederland. De GGD Midden-Nederland is telefonisch bereikbaar van: 8:30 uur tot 17:00 uur op telefoonnummer: 030-608 60 86.
Jeugdgezondheidszorg GGD Midden-Nederland
Elk kind maakt een grote lichamelijke en geestelijke ontwikkeling door. Tijdens dit groeiproces wil de afdeling Jeugdgezondheidszorg van de GGD graag samen met de leerkrachten de gezondheid, de groei en de ontwikkeling begeleiden.
In groep 2 van de basisschool wordt u samen met uw kind uitgenodigd door de jeugdarts (schoolarts) en in groep 7 door de jeugdverpleegkundige. Tijdens het onderzoek bekijken zij de groei van uw kind, bespreken met u de psychosociale aspecten van de ontwikkeling en testen zo nodig het gezichtsvermogen en het gehoor. In het kader van bezuinigingen heeft de gemeente besloten de logopedische screening van kleuters in groep 2 niet meer te vergoeden.
Ook als uw kind niet in groep 2 of groep 7 zit, kunt u contact opnemen met de GGD. Bijvoorbeeld als u vragen heeft over inentingen, de gezondheid of de ontwikkeling van uw kind. U kunt de jeugdarts, de jeugdverpleegkundige en de logopedist bereiken op het volgende adres:
GGD Midden-Nederland, Utrechtseweg 139, Postbus 51, 3700 AB Zeist, ☏ 030-6086086 ggdru.nl
Schoolbenodigheden
Welke spullen heeft mijn kind nodig op school?
Gymkleding voor groep 1 t/m 8:
- Gymschoenen (voor groep 1/ 2 liefst zonder veters).
- Gymbroek met T- shirt of turnpakje.
Deze gymspullen kunnen in een tas worden bewaard. We adviseren de kleding minimaal 1 keer per week te wassen.
Vanaf groep 5
- Schooltas voor het meenemen van boeken en schriften (geen plastic tassen!).
Vanaf groep 7
- Agenda.
De kinderen krijgen van de school één keer een duurzame, navulbare pen. Bij verlies of vernieling van deze pen wordt u geacht zelf een nieuwe, soortgelijke pen aan te schaffen.
Schoolfoto
Gaan de kinderen nog wel elk jaar op een schoolfoto?
Een keer per jaar komt de schoolfotograaf bij ons op school. Hij/zij maakt dan een foto van uw kind, een groepsfoto van de klas en eventueel van broertjes en zusjes. Het afnemen van de foto’s is geheel vrijblijvend.
Schoolgebouw
Wat is de staat van het schoolgebouw?
“De Regenboog” is in 1998 en 2001 verbouwd en gemoderniseerd. In 2007 is in het kader van het Integraal huisvestingsplan van de gemeente Vianen een aanbouw gerealiseerd. Naast de vergroting van de centrale hal, leverde dit een keuken, spreekkamer en kantoor voor directie op.
Door terugloop in het aantal leerlingen heeft er In 2014 een interne verbouwing plaats gevonden. 2 lokalen, 1 toiletgroep, de directiekamer en een magazijn zijn door het plaatsen van een inpandige muur, van school gescheiden. Naast de school is een winkel gerealiseerd. De Regenboog bestaat momenteel uit 5 leslokalen. Door scheidingsdeuren is het mogelijk om van 2 lokalen 1 lokaal te maken. De ruime lokalen dragen bij aan de kwaliteit van onderwijs omdat het leerlingen de ruimte biedt om in rust te leren en te ontwikkelen. De grote hal wordt gebruikt voor de handvaardigheidslessen en diverse festiviteiten. De school beschikt over een teamkamer. De sportzaal van Everdingen grenst aan het schoolgebouw. Hier wordt bewegingsonderwijs gegeven aan de groepen 1- 8.
Momenteel stabiliseert het leerlingaantal.
Het gebouw is in mei 2017 buitenom volledig opgeschilderd en de muren in de hal zijn wit gesaust. In 2020 zijn de toiletten gerenoveerd en is tapijt vervangen in de teamkamer en directiekamer. Begin 2024 wordt het meubilair vernieuwd.
Schooltijden
Welke schooltijden gebruikt De Regenboog?
maandag: | 8.30 – 14.30 uur |
dinsdag: | 8.30 – 14.30 uur |
woensdag: | 8.30 – 12.30 uur |
donderdag: | 8.30 – 14.30 uur |
vrijdag: | groep 1 t/m 4 8.30 – 12.30 uur |
groep 5 t/m 8 8.30 – 14.30 uur |
Trakteren
Mag mijn kind trakteren?
Jarig of een andere bijzondere gebeurtenis? Natuurlijk is er dan gelegenheid om te trakteren. Wij laten de traktatie aan uw eigen wijsheid over.
Als u een traktatie zelf brengt, dan is 10 uur een geschikte tijd.
Tussendoortjes
Welke afspraken zijn er op De Regenboog rondom tussendoortjes en pauzehapjes?
De kinderen krijgen voor de pauzes de gelegenheid om iets te eten en/of te drinken. Wij zien de kinderen graag een gezond “tussendoortje” nuttigen.
Vakanties en studiedagen
Wanneer hebben de kinderen van de Regenboog vrij?
Vakanties en studiedagen schooljaar 2022-2023
Herfstvakantie Zaterdag 22 oktober t/m zondag 30 oktober 2022
Kerstvakantie Zaterdag 24 december 2022 t/m zondag 8 januari 2023
Voorjaarsvakantie Zaterdag 25 februari t/m zondag 5 maart 2023
Pasen Vrijdag 7 april (Goede Vrijdag) & maandag 10 april 2023
Koningsdag Donderdag 27 april 2023
Meivakantie Zaterdag 22 april t/m zondag 7 mei 2023
Hemelvaart Donderdag 18 & vrijdag 19 mei 2023
Pinksteren Zondag 28 & maandag 29 mei 2023
Zomervakantie Zaterdag 8 juli t/m zondag 20 augustus 2023
Vrije dagen i.v.m. studiedagen team
Studiedag 5 oktober 2022 (onderwijsdag Trinamiek)
Studiedag 12 oktober 2022 (Paardenmarkt; studiedag team)
Studiedag 24 februari 2023
Studiedag 11 april 2023
Studiedag 26 juni 2023
Vakken en lesmethodes
Welke vakken en lesmethodes zijn er op de Regenboog?
Op de Regenboog hebben wij de volgende vakken en lesmethodes:
Lezen: volgens LIST met in groep 3 Veilig Leren Lezen als bron.
Rekenen: Pluspunt, Met Sprongen Vooruit en Rekensprint
Taal en Spelling: Pit
Begrijpend Lezen: Leeslink
Schrijven: Pennenstreken
Engels: Take it Easy!
Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap: Vreedzame School
Wereldoriëntatie: Naut, Meander en Brandaan
Verkeer: Op Voeten en Fietsen en Jeugdverkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland
Culturele vorming: 123Zing en activiteitenaanbod via Kunst Centraal
Godsdienst en levensbeschouwing: Trefwoord
Bewegingsonderwijs: Lessenplan
Verlof, verzuim en vervanging
Hoe gaat de school om met verlof, verzuim en vervanging?
Verlof
Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Elk kind in Nederland kan naar de basisschool als het vier jaar wordt. Dit is nog niet verplicht.
De leerplicht gaat in op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin een kind vijf jaar is geworden. Nu kan het zijn dat een volledige schoolweek voor een vijfjarig kind nog te vermoeiend is. Er is dan de mogelijkheid om gebruik te maken van een speciale regeling. Dat houdt in dat een vijfjarig kind ten hoogste vijf uur per week mag verzuimen. Dit moet dan wel afgesproken worden met de schoolleiding. Deze uren kunnen niet worden gespaard en de regeling vervalt, zodra het kind zes jaar wordt.
Als ouders of verzorgers van het kind kunt u onder bepaalde voorwaarden extra (vakantie)verlof vragen. In uitzonderingsgevallen is ook meer structureel geoorloofd verzuim mogelijk. Dit heet vrijstelling. Een verzoek voor extra vakantieverlof vraagt u minimaal acht weken van tevoren schriftelijk aan bij de directeur van de school. Het aanvraagformulier vindt u onder downloads.
Toestemming voor extra vakantie buiten de schoolvakantie voor een kind vanaf vijf jaar, wordt bijna niet gegeven. Gaat u zonder toestemming toch buiten de schoolvakanties om op vakantie, dan maakt de leerplichtambtenaar een proces-verbaal op. Voorwaarden voor verzoek van verlof kunt u nalezen op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-buiten-de-schoolvakanties-mee-op-vakantie-nemen of https://www.vijfheerenlanden.nl/Inwoners/Overzicht_Inwoners/Onderwijs_en_kinderen/Leerplicht_en_verzuim .
Verzuim
Wanneer uw kind ziek is of anderszins verhinderd de school te bezoeken, wilt u dit dan tijdig, tussen 8.00 en 8.30 uur, telefonisch doorgeven? De school zal contact opnemen indien het kind zonder afmelding afwezig is. Leerlingen van wie de afwezigheid niet aan ons wordt doorgegeven vallen onder ongeoorloofd schoolverzuim en zullen daarom moeten worden doorgegeven aan de leerplichtambtenaar. Gedurende de schoolloopbaan van het kind houdt de school elke vorm van afwezigheid van het kind bij in het administratiesysteem Parnassys.
Vervanging
Als een leerkracht ziek is, proberen we direct vervanging te regelen. Lukt dit niet, dan proberen wij het intern op te lossen. In uiterste noodzaak moeten wij de kinderen naar huis sturen. Mocht deze situatie zich voordoen, dan draagt de school er zorg voor dat alle kinderen veilig ondergebracht worden.
Verzekering en aansprakelijkheid
Wat doet de school bij schade en ongevallen?
Ongelukken zijn niet altijd te voorkomen. Schade veroorzaakt door kinderen wordt in eerste instantie verhaald op de ouders of verzorgers van het betreffende kind. De school is alleen aansprakelijk als een ongeval het gevolg is van onrechtmatig handelen. De school is dan nalatig geweest. Bijvoorbeeld wanneer de school een loszittende leuning van een trap niet vastzet na meldingen van ouders.
Het schoolbestuur heeft een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. De verzekering is van kracht gedurende de schooluren en tijdens evenementen in schoolverband, alsmede gedurende het rechtstreeks van huis naar school gaan en omgekeerd. Bovendien is er een doorlopende reis- en evenementenverzekering afgesloten. Wanneer een ongeval heeft plaatsgevonden kan de schoolleiding om advies gevraagd worden bij de invulling van het formulier. Ouders/verzorgers die leerlingen in de auto vervoeren bij o.a. excursies dienen een inzittendenverzekering te hebben. Alle leerlingen kleiner dan 1,35m en lichter dan 35 kg moeten op een goedgekeurde zitverhoger zitten.
De school is niet aansprakelijk voor schade of vermissing van kostbare zaken, zoals mobiele telefoons. Ook niet als de leerkracht het toestel tijdelijk heeft bewaard. Geadviseerd wordt om kostbaarheden niet mee naar school te nemen.
Zindelijkheid
Wat zijn de afspraken rondom zindelijkheid op De Regenboog?
Van kinderen wordt verwacht dat ze zindelijk zijn voor ze naar school komen. Soms kan er een medische oorzaak zijn waardoor dat niet zo is. Over alle kinderen die nog niet zindelijk zijn wordt met ouders gesproken hoe dat op te lossen is. Leerkrachten kunnen naast de groep een dergelijke zorgtaak niet vervullen. Ook hebben we geen geschikte ruimte om een kind goed te wassen en verschonen.
Wanneer een kind incidenteel een ongelukje heeft proberen we dat als team samen op te vangen. Bijvoorbeeld door een ambulant persoon of stagiaire te vragen de groep of de leerling te begeleiden. Het is wenselijk dat de leerkracht hierbij hulp inschakelt zodat het programma in de groep zo min mogelijk verstoord wordt en er voldoende toezicht blijft. Wanneer er sprake is van een structureel probleem, d.w.z. meerdere keren per dag of per week problemen met zindelijk zijn, dan worden personen uit het gezin of rondom het gezin van het kind ingeschakeld. Zij kunnen het kind op school komen verschonen of meenemen naar huis. Aan ouders wordt gevraagd de telefoonnummers door te geven van beschikbare personen op een bepaalde dag. Daarnaast is het dagelijks meegeven van een verschoning in deze situatie belangrijk.
Zorgen
Wat kan de school doen wanneer er zorgen zijn rondom een leerling?
De Verwijsindex is een systeem waarin wij leerlingen kunnen registreren waarover we ons zorgen maken. Iedereen heeft het recht om veilig op te groeien. Opvoeden/opgroeien is niet altijd even makkelijk en soms heb je de hulp van een professional daarbij nodig. Aangezien professionals niet altijd over alle informatie beschikken of de juiste oplossing weten, kan overleg met een collega wenselijk zijn. Door de Verwijsindex te gebruiken kan de jeugdzorg-professional zien welke collega’s er nog meer bij een kind/gezin betrokken zijn. Om het betrokken kind/gezin zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen is vroegtijdige afstemming van belang. Door tijdige afstemming worden grotere problemen in de toekomst mogelijk voorkomen. Het belang van het kind staat hierbij altijd voorop!
De intern begeleider van De Regenboog zal leerlingen registreren waar zorg over is en dit altijd melden bij de ouders.