Vreedzame School
Sinds januari 2018 werkt De Regenboog met De Vreedzame School.
Dit programma is gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap en helpt leerlingen om sociale vaardigheden te oefenen.
In het kort de uitgangspunten voor De Vreedzame school:
- op een positieve manier met elkaar omgaan;
- op een democratische manier beslissingen nemen;
- een actieve bijdrage leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school.
Deze vaardigheden zijn in de samenleving net zo hard nodig als lezen en rekenen.
Alle leerlingen en alle collega’s binnen de school gaan ermee aan de slag. Dat wil zeggen dat er in alle leerroutes en leeftijdsgroepen lessen worden verzorgd, maar ook personeel buiten de klas hanteert de principes van dit programma in het contact met leerlingen en met elkaar.
Met elkaar zorgen we ervoor dat we samen plezierig naar school gaan en creëren we een goed klimaat om te kunnen leren.

In het concept van De Vreedzame school worden de klas en de school beschouwt als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Het hart van de Vreedzame school wordt gevormd door een lessenserie.
Na een 2-jarig traject van trainingen voor leraren en leerlingen, om later ook nieuwe leerlingen te kunnen ‘trainen’, zijn de uitgangspunten voor de vreedzame school opgesteld.
Ook kent De Regenboog een zogenaamde grondwet.
De grondwet van De Regenboog bevat de volgende punten:
- Wij werken eraan dat iedereen veilig is en zich veilig voelt;
- Wij praten met respect over elkaar en tegen elkaar: wij respecteren iedereen;
- Wij zorgen goed voor onze omgeving;
- Wij zorgen ervoor dat alle juffen en meesters goed les kunnen geven, zodat wij goed kunnen spelen en leren.
De Vreedzame School is erkend als ‘effectief volgens eerste aanwijzingen’ en als zodanig opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut. Deze databank bevat programma’s voor hulp bij problemen met opgroeien en opvoeden. deze programma’s zijn door een onafhankelijke commissie erkend.
Meer informatie is te vinden op https://www.vreedzame.school/