Team
Het team van de Regenboog bestaat uit meerdere leerkrachten en een onderwijsassistent, die samen doorlopend werken aan knettergoed onderwijs. Dit doen zij door evidence informed te werken, een doorgaande leerlijn voor leerlingen te creëren, observaties in elkaars klas te organiseren, gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, samen leerresultaten te duiden en vertalen naar kansrijker handelen en door hun eigen expertise hoog te houden met onderwijs (leven lang leren). Zo zijn de leerkrachten van de kleuterklas gespecialiseerd in 'het jonge kind', is een leerkracht schoolopleider i.o. en weer andere leerkrachten coördineren en bevorderen de onderwijsontwikkeling van taal, rekenen en cultuur. Ook maken wij gebruik van externe vakkrachten voor gymnastiek, godsdienst of humanistische levensbeschouwing (keuze) en muziek.
De kwaliteitscoördinator ondersteunt de leerkrachten in duurzame onderwijsontwikkeling voor een hoge kwaliteit, is een klankbord voor leerkrachten bij een vraag rondom passend onderwijs voor elke leerling en zorgt voor een goede verbinding met het samenwerkingspartners. De directeur is eindverantwoordelijk voor een sterk team, een lerende cultuur, knettergoed onderwijs, in een fijne omgeving met de beschikbare middelen.
Even voorstellen
Juf Hanneke groep 1/2 op ma-di-wo
Door te luisteren naar verhalen ontwikkelen kinderen luistervaardigheid en vergroten zij hun woordenschat en concentratievermogen. Met veel plezier las en lees ik nog steeds voor. Het boek Dolfje weerwolfje was bij ons thuis toch wel één van de favorieten. Wat heerlijk is het toch altijd om dan de gezichten van de kinderen te zien tijdens het voorlezen. Dat spreekt boekdelen.
Juf Franca groep 1/2 op op do-vr
Het boek ‘Alleen op de wereld’ sprak mij als kind al aan. Ik vond het een zielig boek, maar daarmee doe ik het boek tekort, want je kan het ook als positief zien. Nadat zijn pleegvader Remi verkocht aan een reizende muzikant, maakte Remi veel mee onderweg. Nu maakt het boek nog meer impact op mij, omdat ook ik veel tegenslagen heb gekend, maar daar net als Remi krachtiger uit ben gekomen! Ik gun elk kind een boek waar het later aan terug zal denken, omdat het raakvlakken heeft met zijn eigen leven/wereld. Als ik een boek lees ben ik onbereikbaar, dit was vroeger al zo en dat is nog steeds zo.
Juf Simone groep 3/4 op ma-di-wo-do-vr
Ik ben een echt boekenmonster. Als ik een kinderboek zie, wil ik het lezen, bekijken en hebben. Ik heb voor het boekje ‘De Stip’ gekozen vanwege de sprekende platen en omdat het over een meisje gaat dat iets heel moeilijk vindt, maar met behulp van de juf toch doorzet en er uiteindelijk heel veel plezier in krijgt. Ik hoop de kinderen van groep 3/4 van de Regenboog zo te kunnen begeleiden, stimuleren, verwonderen dat, ook als ze iets moeilijk vinden, nieuwe ervaringen aangaan en er veel plezier in beleven.
Juf Leonne groep 3/4 flex
‘Moppereend’ vind ik een bijzonder verhaal, want ik bewonder zijn omschakeling in mopperen naar positief zijn! Even mopperen, met een donderwolkje boven je hoofd zoals Moppereend ook heeft, kan opluchten. Ik vind het belangrijk dat kinderen op zijn tijd ook mogen mopperen, zodat zij na het negatieve ook weer het positieve inzien van zichzelf en weten welke talenten ze hebben. Kortom, het negatieve mag er zijn, maar ik wil liever naar het positieve kijken en daar krijgt iedereen energie van!
Meester Jan Willem groep 5/6 op ma-di-wo
Hallo iedereen, Ik heb er weer veel zin in en we maken er samen met juf Esmé een fantastisch schooljaar van. Mijn boek dat ik heel leuk vind om te lezen is: Het leven van een loser. Bram maakt van alles mee en ook al zit het tegen, het komt toch weer goed. En ook wat hij meemaakt is ontzettend grappig. In mijn middelbare schooltijd heb ik ook veel grappige dingen meegemaakt. Daarom vind ik het leuk om deze boeken te lezen.
Juf Esmé groep 5/6 op do-vr
Hallo allemaal, ik heb er enorm veel zin in om samen met uw kind een frisse start te maken en elkaar beter te leren kennen. Ik heb gekozen voor een boek van Mees Kees omdat er veel humor in zit, dit spreekt me enorm aan. Met humor zet je een positieve, relaxte sfeer neer en kan je sommige dingen makkelijker oplossen. Dit is dan ook wie ik ben als leerkracht, ik houd van een positieve, gemoedelijke sfeer in de klas. Iedereen is anders, ieder heeft zijn/haar eigen talent en leerpunten. Iedereen mag er zijn!
Juf Sophie groep 7/8 op ma-di-wo-do-vr
Mijn lievelingsboek was vroeger de GVR. Eindeloos kon ik lezen en stelde ik mij voor hoe het was om in de jaszak van de GVR te zitten en over het randje te spieken. Natuurlijk vond ik het erg speciaal dat het meisje in het boek ook Sophie heette, je schreef het net wat anders, namelijk Sofie, maar het klonk toch hetzelfde. Ik vond het zo speciaal dat de GVR dromen kon vangen en stelde mij voor welke droom hij voor mij zou uitkiezen. Waarschijnlijk een droom met regenbogen, suikerspinnen en zachte wolken, daar was ik als kind gek op!
Juf Sanne onderwijsassistent flexibele inzet (foto volgt)
Mijn lievelingskinderboek is ‘Lampje’, geschreven door een illustrator en dit is goed te merken! Wanneer je het boek leest zie je het verhaal als een film voor je. Lampje is de hoofdrolspeelster, de dochter van een vuurtorenwachter. Zij steekt elke dag met een lucifer het licht van de vuurtoren aan, maar komt dan voor een probleem te staan: de lucifers zijn op. Zelf is Lampje een onzeker persoon, maar in het verhaal is ze desondanks erg dapper. Er komen verschillende fantasieën in voor, wat zorgt voor veel leesplezier. Én een mooie boodschap: geloof in jezelf, je kan meer dan je (of een ander) denkt.
Juf Stephanie kwaliteitscoördinator op wo en flex
Mijn lievelingsboek kiezen was niet zo makkelijk, want ik ben echt al mijn hele leven dol op lezen dus ik heb niet maar één lievelingsboek. Tijdens het zoeken in de boekenkast op school kwam ik deze tegen en dat vond ik wel toepasselijk. Misschien wisten zij alles..? Vast niet! Nieuwsgierig zijn naar de ander, leren met elkaar en samen ontdekken, dat is waar ik energie uithaal en belangrijk vind in mijn werk. Daarnaast spreken de korte verhalen mij aan en dat er op een manier die past bij de belevingswereld van kinderen, levenslessen worden beschreven.
Juf Lonneke directeur op ma-di-wo-do
Als kind was ik vele middagen in de bibliotheek te vinden, struinend naar boeken van Beckman, Terlouw, Dahl en vele andere schrijvers. Ik leerde zo over de wereld, het verruimde mijn blik, prikkelde mijn verbeelding, stimuleerde mijn taalvaardigheid en vergrootte mijn concentratie. ‘Mama Kwijt’ is avonden met mijn drie kinderen gelezen: hilarisch met alle gebaren. ‘De jongen in de gestreepte pyjama’ weet een zwaar thema briljant weer te geven en het is ontzettend leuk om daarna samen de verfilming te kijken.
Juf Coby medewerker Bibliotheek Lek & IJssel op ma
[volgt nog]