• Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Team
    • Groepen
  • Boeiend Onderwijs
    • Taal met LIST
    • Vreedzame School
    • Wereldoriëntatie
    • Cultuur
  • Samen
    • Ouders
    • MR/OR/ID-commisie
    • Bibliotheek op school
    • Kinderopvang
    • … nog meer partners
    • Samenwerkingsschool
    • Trinamiek
  • Wat wil je weten?
    • Kennismaken & Aanmelden
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
    • Ervaringen
    • Downloads
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Opleidingsschool
  • Contact

De Regenboog Everdingen

Header Rechts

  • Home
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Team
    • Groepen
  • Boeiend Onderwijs
    • Taal met LIST
    • Vreedzame School
    • Wereldoriëntatie
    • Cultuur
  • Samen
    • Ouders
    • MR/OR/ID-commisie
    • Bibliotheek op school
    • Kinderopvang
    • … nog meer partners
    • Samenwerkingsschool
    • Trinamiek
  • Wat wil je weten?
    • Kennismaken & Aanmelden
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuws
    • Ervaringen
    • Downloads
  • Werken bij
    • Vacatures
    • Opleidingsschool
  • Contact

Handig om te weten

20 juni 2024

Mobieltjes, smartwatches en degelijke zijn alleen welkom bij ons op school als ze tijdens de les educatief worden gebruikt of medisch noodzakelijk zijn. Verder zijn ze niet toegestaan.

Mobieltjes kunnen leerlingen onder schooltijd in hun eigen tas bewaren of in de la bij de leerkracht.

29 juni 2023

Onze school werkt met de Vreedzame School. Vanuit de Vreedzame School zijn regels opgesteld voor verschillende ruimtes, hier houden leraren toezicht op. In de klassen en hal hangt de grondwet van de Regenboog, dit zijn onze belangrijkste regels. Aan het begin van een schooljaar maakt de leerkracht met de klas regels en afspraken voor een goed pedagogisch-didactisch klimaat in de klas.
Het leerkrachtgedrag laat voorbeeldgedrag zien wat aansluit bij de Vreedzame School.

In ons sociaal veiligheidsplan staat beschreven hoe wij zorg dragen voor veiligheid in de school. De gemoedelijke, rustige sfeer in de school willen wij in de komende jaren blijven behouden. Het sociaal emotionele welbevinden van onze leerlingen monitoren wij vanaf schooljaar 2023-2024 via Leerling in Beeld.  

 

29 juni 2023

De afgelopen jaren hebben alle leerlingen van groep 8 in april de verplichte eindtoets gemaakt. In de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Op Scholen op de Kaart leest u meer over de eindresultaten en doorstroom van onze leerlingen.

In 2024 wordt de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, omdat de ontwikkeling daar verder gaat.

Schooladviezen

Voorafgaand aan de doorstroomtoets krijgt de leerling al een schooladvies van de school. Dit advies bestaat uit een pre-advies eind groep 7 (juni) en een voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari, wanneer de leerling in groep 8 zit. Begin februari maken de leerlingen dan de doorstroomtoets, waarvan de school uiterlijk 15 maart de uitslag ontvangt. Is de uitslag hoger dan het voorlopig schooladvies dat door de school is afgegeven, dan moet dit advies bijgesteld worden. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden. Is de uitslag van de doorstroomtoets lager dan het voorlopig schooladvies, dan verandert er niks en wordt het voorlopig schooladvies definitief gemaakt. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Daarna volgt de centrale aanmeldweek en  kunnen leerlingen zich tussen 25 en 31 maart aanmelden bij de school naar keuze. 

29 juni 2023

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk.  Het CBS vraagt deze resultaten op om te analyseren wat de ontwikkeling van onze leerlingen als groep en hoe de school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. 

Elk jaar ontvangt onze stichting in oktober hiervan een rapportage vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), waarin deze gegevens worden meegenomen. Deze rapportage gaat over de leerlingen gedurende de tijd op de basisschool en in het vervolgonderwijs. Dit schoolrapport is altijd alleen toegankelijk voor (het bestuur van) de school waar dit rapport over gaat. 

Scholen mogen gegevens indien ouders geen bezwaar hebben aangetekend, over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren.

Wanneer u bezwaar heeft tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u ons dit laten weten. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. 

9 maart 2023

Alle leerlingen krijgen 2 keer per jaar een rapport mee naar huis, waarin wij de ontwikkeling van de kinderen vastleggen. Bij het uitbrengen van het rapport worden rapportgesprekken gevoerd met ouders (en kinderen).

Bij rapporteren maken wij onderscheid tussen interne en externe rapportage.

Interne rapportage:

De groepsleerkracht houdt de vorderingen van de leerlingen bij in de (digitale) groepsmap en het digitale leerlingvolgsysteem. In ons geval Parnassys.

De (digitale) groepsmap gaat met de groep mee naar het volgende leerjaar.

Externe rapportage:

  • Naar de ouders d.m.v.:(digitale) rapporten, verslagen van gemaakte afspraken tijdens gesprekken, schrijven over extra ondersteuning.
  • Voortgezet onderwijs: met standaardformulieren via een digitaal systeem (OSO/LDOS) voor V.O.
  • Speciaal onderwijs: met digitale formulieren van het samenwerkingsverband Profi Pendi en de betreffende school en een digitaal onderwijskundig rapport aangevuld met relevante formulieren van onderzoeken en observaties.
  • Andere scholen: met een digitaal onderwijskundig rapport

7 maart 2023

Gymkleding voor groep 1 t/m 8:

  • Gymschoenen (voor groep 1/ 2 liefst zonder veters).
  • Gymbroek met T- shirt of turnpakje.

Deze gymspullen kunnen in een tas worden bewaard. We adviseren de kleding minimaal 1 keer per week te wassen. 

Vanaf groep 5 

  • Schooltas voor het meenemen van boeken en schriften (geen plastic tassen!).

Vanaf groep 7

  • Agenda.

De kinderen krijgen van de school één keer een duurzame, navulbare pen. Bij verlies of vernieling van deze pen wordt u geacht zelf een nieuwe, soortgelijke pen aan te schaffen.

  • Pagina 1
  • Pagina 2
  • Ga naar Volgende pagina »

Contact

De Regenboog
Graaf Florisstraat 6, 4121 EL Everdingen
0347-351252
[email protected]

© Copyright 2021 - 2025 De Regenboog Everdingen · All rights reserved