Missie en Visie
Basisschool "De Regenboog" is op 1 augustus 1994 ontstaan uit een fusie van de interconfessionele basisschool "De Driesprong" en de openbare basisschool "De Graaf Florisschool". Onze school wordt ook een 'brede samenwerkingsschool' genoemd. Dit houdt in dat direct betrokkenen bij de school de uitdaging aangaan om vanuit ieders eigen levensovertuiging vorm te geven aan een schoolgemeenschap, waarin kinderen en volwassenen van verschillende identiteiten zich thuis kunnen voelen.
Missie
Samenwerkingsschool De Regenboog streeft er naar om een veilige leeromgeving te bieden voor alle kinderen uit Everdingen en omgeving, waarin ruimte is voor verschillen in geloofsovertuiging, levensbeschouwing en cultuur.
Door elkaar te respecteren, de nadruk te leggen op overeenkomsten in plaats van verschillen en samen te werken, kunnen kinderen ervaren dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn en dat anderen net zo een eigen, unieke kleur hebben.
Dit maken wij duidelijk in het gedicht wat een prominente plek in onze school heeft.
Visie
Onze visie is het ontwikkelen van eigenheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij onze leerlingen door respect voor en samenwerken met elkaar in een veilige leeromgeving.
Wat doen we om dit te bereiken?
In ons onderwijs volgende wij de volgende principes:
Eigenaarschap
Op onze school vinden wij de zelfstandigheid van kinderen belangrijk. Kinderen krijgen de mogelijkheid om zelf taken in te plannen. Dit doen ze met een weektaak of dagtaak. Door onze combinatiegroepen wordt uitleg afgewisseld met zelfstandig werk. Tijdens zelfstandig werken is de leerkracht niet altijd beschikbaar en wordt er een beroep gedaan op het oplossend vermogen van de kinderen. Om kinderen mede-eigenaar van hun leerproces te maken, zijn er regelmatig kindgesprekken waarin leerlingen aangeven wat hun leerdoelen voor een komende periode zijn.
Samenwerken met anderen
De school richt zich, net als de maatschappij, op verbinding tussen mensen. In ons onderwijs passen we verschillende manieren van samenwerken toe. Bijvoorbeeld aan opdrachten werken met een klasgenoot, samen lezen met iemand uit een andere groep of een project met de hele school.
Regelmatig is er een activiteit die zich richt op het versterken van sociale vaardigheden, zowel in de eigen groep als met andere groepen samen.
Boeiend onderwijs
Kinderen ontdekken wie zij zijn door de wereld om hen heen te ontdekken. Met boeiend onderwijs halen wij de wereld in het klaslokaal. Via vakken als aardrijkskunde en geschiedenis leren de kinderen de wereld te begrijpen. Handvaardigheid en drama helpen leerlingen zich te uiten. LIST helpt kinderen om zelfstandig informatie tot zich te nemen. Ons onderwijs helpt op die manier bij de identiteitsontwikkeling van de kinderen.