Groepen
Kinderen leren al spelend en ontdekken op deze manier de wereld om hen heen. Door spel leren zij hun gevoelens te herkennen en te uiten. Ze oefenen om samen te spelen en te delen. Ze leren kleuren en vormen te herkennen. Ze zijn bezig met tellen, cijfersymbolen, vergelijken en meten, rijmen, klanken en letters.
Tevens hebben kleuters veel behoefte aan beweging en oefenen op die manier hun motorische ontwikkeling door te klimmen, springen, fietsen. Maar ook knippen, kleien, prikken en kraaltjes rijgen. Spel neemt dus een prominente plaats in in het onderwijs aan kleuters.
Praktische informatie over de kleutergroepen:
Op school brengen
Vanaf 8.20 uur kunt u uw kleuter in de school brengen. Elke kleuter heeft een eigen kapstok met zijn/haar naam. Stimuleer uw kleuter om zelf de jas op te hangen.
Wij begroeten u en uw kind. De kleuters mogen een boekje kiezen om te bekijken in de kring. Om 8.30 uur beginnen de lessen en worden ouders vriendelijk verzocht weg te gaan, zodat de schooldag van start kan gaan.
Wennen
Uw kind is bij ons welkom als het 4 jaar is. Een aantal weken vooraf aan de dag dat uw kind 4 jaar wordt, neemt de groepsleerkracht contact met u op om de wenmomenten af te spreken. Wij hanteren wenochtenden en wendagen.
Kleuters die op de wenochtenden komen, vinden het soms moeilijk om afscheid te nemen; maak het afscheid daarom niet te lang! Wanneer u weg bent, heeft uw kleuter zoveel afleiding dat de tranen al snel verdwenen zijn. Als het nodig is troosten wij uw kind. Vindt u het van belang voor uw kind om langer te blijven, dan kunt u met ons afspreken om de eerste keren samen met uw kind de dag te beginnen.
Een korte mededeling of vraag kunt u voor half negen altijd aan ons kwijt. Wilt u ons wat langer spreken, maak dan even een afspraak.
Van school ophalen
Om 12.30 (woensdag en vrijdag) of 14.30 uur brengen wij de kleuters naar buiten. Wij laten uw kind pas gaan als we u zien en daarom vragen wij u op het plein te wachten, dan hebben wij een beter overzicht.
De kinderen horen van ons dat ze altijd bij hun leerkracht moeten wachten als u er nog niet bent. Wilt u dit ook met uw kleuter afspreken? Wilt u het doorgeven als uw kind door iemand anders opgehaald wordt of alleen naar huis mag?
Eten en drinken
Van 10-10.15 uur eten en drinken wij met de kinderen. Als uw kind fruit eet, wilt u het dan schoongemaakt meegeven? Wij adviseren u met klem om geen snoep mee te geven.
Zijn er bijzonderheden waarop wij moeten letten, wilt u dit dan aan ons doorgeven?
Toilet
Wij leren de kleuters om zelfstandig naar het toilet te gaan en hun handen daarna te wassen . Wij vragen de jongens om zittend te plassen. Mocht uw kleuter nog niet zindelijk zijn of zichzelf nog niet kunnen helpen op het toilet, dan willen wij dat graag van u horen. Het is wel zaak dat u uw kind zo snel mogelijk zindelijk maakt. Mocht er onverhoopt een keer een ongelukje plaats vinden, dan is er op school altijd schoon ondergoed en kleding aanwezig.
Gymlessen
Voor de gymlessen heeft uw kleuter gymschoenen die hij/zij zelf kan aantrekken. Als uw kind zelf nog geen veters kan strikken, dan graag gymschoenen met klittenband of elastiek. Koopt u balletschoenen, dan wel met een rubberzooltje. Uw kleuter groeit snel, daarom vragen wij u regelmatig te controleren of de gymschoenen nog goed passen.
Tenslotte
Om uw kind goed te kunnen begeleiden vragen wij u om ons te informeren over gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op het gedrag van uw kind op school.
Net als bij de kleuters leert groep 3 vooral op een speelse manier. Een belangrijk onderdeel is LIST: Lezen IS Top. Door het aanbieden van letters en woorden wordt het lezen bevorderd. Binnen dit vak lezen de leerlingen veel en worden er teksten aangeboden. Schrijven gebeurt door creatieve schrijfopdrachten, bijvoorbeeld het maken van een boodschappenlijstje. Ook leren zij de letters en cijfers op de goede manier schrijven; hiervoor gebruiken wij een schrijfschrift.
In groep 4 worden taal, lezen en schrijven meer van elkaar gescheiden als ‘aparte’ vakken. Het kind bouwt verder aan zijn leesvaardigheid. De zinnen worden langer en de woorden worden ingewikkelder, waardoor het kind al verhalen kan lezen.
Het is belangrijk dat de kinderen de tafels krijgen aangeleerd en langere sommen oefent.
Naast de basisvakken is er ruimte voor o.a. muziek, tekenen en gym.
Halverwege het jaar begint groep 3 met een dagtaak en groep 4 met een weektaak. Leerlingen leren zo zelf verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces.
In groep 5 en groep 6 wordt de eerdere kennis uitgebreid. In groep 5 worden meer tafelsommen geleerd en starten de deelsommen. In groep 6 worden de sommen groter.
Ook bij spelling en taal komen er meer regels en afspraken bij. Naast de basisvakken is er ook gym, engels, expressievakken en wereldoriëntatie
Door de uitbreiding van vakken en leerstof is er veel aandacht voor het eigen maken van het werken met een weektaak. Leerlingen leren zelf keuzes maken en oefenen met het plannen van taken. Leerlingen worden zo steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces.
Veel nieuwe lesstof wordt behandeld in groep 5 en 6. Een belangrijke basis wordt gelegd en herhaling van bijvoorbeeld tafelsommen is dan ook belangrijk in deze groepen. Doordat de kinderen in een combinatieklas zitten, is deze herhaling goed te realiseren. De oudere leerlingen kunnen oefenen met de jongere kinderen.
Groep 7/8 borduurt voort op wat in de lagere groepen al is aangeboden. Naast alle eerder genoemde vakken, is er ook aandacht voor studievaardigheden en informatie verwerken. “Hoe zoek je iets op? En welke website kan ik goed gebruiken?” zijn vragen die dan voorbij komen. In de Week van de Mediawijsheid komt een gastspreker in de klas en we spreken met de kinderen over internetgebruik door middel van een spel en opdrachten. Zo zorgen wij ervoor dat de kinderen veilig met internet om kunnen gaan.
Leerlingen in groep 7/8 moeten steeds meer werk zelf inplannen en krijgen ook wekelijks huiswerk.
Leerlingen leren ook verantwoordelijk te zijn voor de klas en de omgeving. Zo bespreken de leerlingen welke taken en omgangsregels er zijn en spreken zij af hoe taken verdeeld worden. Hierbij valt te denken aan het schoon en opgeruimd houden van de klas, gang en keuken en de vuilcontainer aan de weg zetten.
Tijdens de periode in groep 7/8 worden ook speciale activiteiten ondernomen zoals het verkeersexamen, kamp en de eindmusical.
Procedure van groep 8 naar het Voortgezet Onderwijs:
Voorafgaand aan de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) krijgt de leerling al een schooladvies van de school. Dit advies bestaat uit een pre-advies eind groep 7 (juni) en een voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari, wanneer de leerling in groep 8 zit. Begin februari maken de leerlingen dan de doorstroomtoets, waarvan de school uiterlijk 15 maart de uitslag ontvangt. Is de uitslag hoger dan het voorlopig schooladvies dat door de school is afgegeven, dan moet dit advies bijgesteld worden. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden. Is de uitslag van de doorstroomtoets lager dan het voorlopig schooladvies, dan verandert er niks en wordt het voorlopig schooladvies definitief gemaakt. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Daarna volgt de centrale aanmeldweek en kunnen leerlingen zich tussen 25 en 31 maart aanmelden bij de school naar keuze.
De leerkracht van groep 8 bespreekt de leerlingen met de brugklascoördinator van de vervolgscholen. Zowel K.W.C. als Lek en Linge in Culemborg organiseren in het volgend schooljaar een terugkomdag voor de leerkrachten van groep 8 om het functioneren van de oud-leerlingen op de nieuwe school door te nemen.