De Regenboog is onderdeel van Trinamiek, een groep van 19 scholen in de gemeenten IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Culemborg, Vijfheerenlanden en Woerden. Vanuit ieders eigen schoolidentiteit en -profiel vormt deze veelkleurige groep een eenheid met dezelfde missie: dagelijks samen het verschil maken voor kinderen. De scholen krijgen hierbij ondersteuning van een professioneel servicebureau en het Onderwijs Expertise Centrum (OEC). De bestuurder is eindverantwoordelijk.
Meer informatie over Trinamiek staat op www.trinamiek.nl.
Onze missie: verschilmakers voor kinderen
Wij zijn ons er iedere dag van bewust dat het uitmaakt wat we doen en laten, omdat we door ons
handelen verschil maken voor kinderen. Wij hebben vertrouwen in de kracht van kinderen. Wij zijn
ervan overtuigd dat ieder kind verschil kan maken door in verbinding te zijn met zichzelf en de
ander, door zichzelf en de ander te vertrouwen en door zich competent te voelen. Daar zetten wij
ons voor in vanuit onze waarden Vertrouwen, Verbinding en Vakmanschap.
Bij Trinamiek geloven we dat een mooie uitkomst van onderwijs (groei, ruimte en kansen) het
resultaat is van iets wat elders, door ons handelen in de klas, de school of de organisatie goed gaat.
Visie van Trinamiek
In onze scholen en organisatie maken onze medewerkers het verschil voor kinderen, voor elkaar en
voor onze omgeving. We verbeteren continu de kwaliteit van ons handelen, waarbij we zoveel
mogelijk gebruik maken van wetenschappelijke inzichten, nieuwe inzichten uit de praktijk en van
alle kennis en kunde van onze medewerkers. Dit is zichtbaar in ons didactisch en pedagogisch
handelen, bij de extra ondersteuning die we bieden en in hoe we leiding geven aan processen,
klassen, teams, scholen en de organisatie. Ook is het zichtbaar in de samenwerking die we zoeken
en de communicatie met onze omgeving. Op basis van de uitkomsten verbeteren we onze kwaliteit
van handelen. Het verschil maken we ook door er gewoon te zijn, met warmte, pedagogisch tact,
daadkracht, vakmanschap en vertrouwen. Door ons handelen groeien de kinderen, is er ruimte om
zichzelf te zijn en creëren we kansen voor al onze kinderen. Onze kinderen verlaten de basisschool
goed toegerust met kennis en allerhande vaardigheden, zichtbaar gegroeid in competenties en
met vertrouwen in zichzelf en in de ander.
Samen met 10.000 verschilmakers op reis
De komende jaren reizen we af naar Rome, wat symbool staat voor het behalen van onze strategische doelstellingen welke beschreven staan in het nieuwe koersplan, of zoals wij dat noemen: de reisgids (2022-2026). Het reisgezelschap bestaat uit 10.000 verschilmakers: 450 mensen die bij Trinamiek werken, ruim 4000 kinderen en alle ouders/verzorgers om deze kinderen heen.
Focus op de kwaliteit van het handelen
Onze reis begint met de wetenschap: we maken het verschil voor kinderen door te zorgen voor goed onderwijs. Maar hoe hebben we samen invloed op de kwaliteit van onderwijs? In de kern kun je stellen dat ons handelen de inbreng (input) is en dat de opbrengsten de uitkomst (output) zijn.
Bij Trinamiek gaan we er van uit dat de juiste inbreng bepalend is voor een goede uitkomst. Dit is het
resultaat van iets wat in de klas, de school, de organisatie, of elders goed gaat. Door op de plekken
van de inbreng gericht het verschil te maken, beïnvloeden we de uitkomst. Binnen Trinamiek leggen
we daarom de focus op de kant van de inbreng, de kwaliteit van ons handelen. Aan de uitkomsten
kunnen we zien wat het effect van onze inbreng is en of we tevreden kunnen zijn.