Wereldoriëntatie
De wereld om ons heen met Naut, Meander & Brandaan
De vakken Natuur & techniek (Naut), aardrijkskunde (Meander) en geschiedenis (Brandaan) worden gevarieerd en met diverse werkvormen behandeld, zoals met interactieve video’s en projectlessen. Ook deze methode leent zich goed voor onderwijs met combinatieklassen zoals op De Regenboog.
Er zijn voor elk vak losse thema's én rijke vakoverstijgende thema's.
- Er wordt met losse thema's gewerkt als het leidt tot meer begrip; zo leer je bijvoorbeeld beter wat klimaten zijn als je alle klimaten in één keer behandelt. Dat werkt beter dan het behandelen van enkel het woestijnklimaat bij een thema over Egypte.
- Sommige onderwerpen krijgen juist meer betekenis als ze worden verbonden met andere vakken. Zo leren leerlingen met Naut eerst over vormen van energie, met Brandaan onderzoeken ze de rol van energie in de Industriële Revolutie en met Meander leren ze over energiebronnen.
Leerlingen bouwen niet alleen kennis op, maar oefenen ondertussen ook vaardigheden zoals creatief, analytisch en kritisch denken, cyclisch ontwerpen of onderzoeken en samenwerken. Zie voor meer informatie Naut Meander & Brandaan.
Veilig verkeer
Naast wereldoriëntatie is er aandacht voor veilig verkeer, waarbij leerlingen kennis opdoen van de verkeersborden en -regels en leren hoe hun eigen gedrag zorgt voor veilig lopen en fietsen. Hiervoor gebruiken we de verkeerskranten en diverse opdrachten van Veilig Verkeer Nederland. De leerlingen van groep 7/8 doen jaarlijks mee aan het verkeersexamen.