Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoord op vele vragen. Tik een trefwoord in de zoekbalk en de praktische informatie volgt. Ook kun je kijken bij de voorgeselecteerde onderwerpen.
Aanmelden van je kind
Hoe kan ik mijn kind aanmelden?
Afwezig
Hoe geef je aan de school door dat je kind later komt of ziek is?
Bereikbaarheid
Wanneer en hoe kun je de school het best bereiken?
Bibliotheek
Waar is de dichtstbijzijnde bibliotheek?
Boeiend Onderwijs
Boeiend Onderwijs wat betekent dat?
Buitenschoolse opvang
Welke mogelijkheden voor Buitenschoolse Opvang (BSO) bieden wij?
Centrum jeugd en gezin
Kan de school mij helpen met opvoeden en opgroeien?
Communicatiemiddel
Welke communicatiemiddelen worden op De Regenboog ingezet voor het optimale contact over de ontwikkeling van de kinderen?
Contact met de leerkracht
Wanneer kun je een leerkracht bereiken en op welke manier?
Cultureel
Op welke manier wordt het culturele programma op De Regenboog vorm gegeven?
De AVG binnen Trinamiek en De Regenboog
Hoe gaat De Regenboog om met privacy gegevens van kinderen en ouders?
EHBO en BHV
Bij wie kan ik voor een 'pleister' terecht?
Eindtoets en schooladviezen
Maken de kinderen een eindtoets en hoe geven jullie schooladviezen voor het voortgezet onderwijs?
Extra ondersteuning
Wat doen jullie met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben?
Feesten en activiteiten
Wat doet de Regenboog naast het lesgeven?
Fysiotherapie
Welke ondersteuning kan er binnen de schooltijden geboden worden op het gebied van fysiotherapie?
GGD
Wat betekent de jeugdgezondheidszorg (GGD) voor school en voor mijn kind?
Godsdienstonderwijs
Hoe krijgen onze leerlingen godsdienst/vormingsonderwijs?
Goede doelen
Wat draagt De Regenboog bij aan goede doelen?
Groepsinformatie
Hoe krijgen ouders informatie uit de groep van hun kind?
Gymmen
Waar en wanneer gymmen de kinderen?
Het Spectrum
Hoe informeren wij de ouders/verzorgers van alle lopende zaken en nieuwe ontwikkelingen op De Regenboog?
ICT
Hoe werkt De Regenboog met computers?
Identiteit
Hoe wordt op de Regenboog vorm gegeven aan geloof en levensbeschouwing?
Inschrijven van je kind
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Leerlingenaantal
Hoeveel leerlingen telt de Regenboog?
Leerplicht
Wanneer gaat een kind naar de basisschool?
Leiding
Hoe geven wij leiding aan de Regenboog?
Lesuren en schooltijden
Hoe lang zit mijn kind op school?
LIST
Wat is LIST?
Luizen
Hoe wordt er op De Regenboog omgegaan met hoofdluis?
Meldcode
Welke maatregelen kan ik nemen wanneer ik het vermoeden heb van misstanden in een gezin?
Missie en visie
Wat zijn de missie en visie van de Regenboog?
Mobiele telefoons
Hoe gaan leerkrachten om met mobiele telefoons op school?
Ondersteuning
Welke ondersteuning is er mogelijk wanneer er vragen zijn met betrekking tot de opvoeding van uw kind?
Organisatie van het onderwijs
Hoe is het onderwijs georganiseerd op de Regenboog?
Ouderbijdrage
Wat is de vrijwillige ouderbijdrage en waarom wordt dit gevraagd?
Parnassys
Hoe worden de resultaten bijgehouden?
Passend Onderwijs
Hoe zit de leerlingbegeleiding op onze school in elkaar?
Privacy
Hoe gaan we om met de privacy van onze kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers?
Profi Pendi
Wat is Profi Pendi?
Rapporten
Hoe rapporteren jullie de voortgang van de kinderen?
Regelingen binnen stichting Trinamiek
Welke centrale regelingen (o.a. de klachtenregeling, gebruik digitaal beeldmateriaal) bestaan er binnen stichting Trinamiek?
Samenwerkingsschool
Wat betekent de term ‘samenwerkingsschool’?
Schoolarts
Wanneer krijg ik te maken met de schoolarts?
Schoolbenodigheden
Welke spullen heeft mijn kind nodig op school?
Schoolfoto
Gaan de kinderen nog wel elk jaar op een schoolfoto?
Schoolgebouw
Wat is de staat van het schoolgebouw?
Schoolklimaat en sociale veiligheid
Wat doen jullie aan sociale veiligheid?
Schoolplan
Heeft de Regenboog een schoolplan?
Schooltijden
Welke schooltijden gebruikt De Regenboog?
Toelatingsbeleid
Wat is jullie toelatingsbeleid?
Toetsen
Maken de kinderen toetsen?
Trakteren
Mag mijn kind trakteren?
Trinamiek
Wat is stichting Trinamiek?
Tussendoortjes
Welke afspraken zijn er op De Regenboog rondom tussendoortjes en pauzehapjes?
Vakanties en studiedagen
Wanneer hebben de kinderen van de Regenboog vrij?
Vakken en lesmethodes
Welke vakken en lesmethodes zijn er op de Regenboog?
Verbetering onderwijs door wetenschappelijk onderzoek
Hoe dragen jullie bij aan wetenschappelijk onderzoek?
Verlof, verzuim en vervanging
Hoe gaat de school om met verlof, verzuim en vervanging?
Verzekering en aansprakelijkheid
Wat doet de school bij schade en ongevallen?
VVE
Doen jullie iets met voor- en vroegschoolse educatie?
Zindelijkheid
Wat zijn de afspraken rondom zindelijkheid op De Regenboog?
Zorgen
Wat kan de school doen wanneer er zorgen zijn rondom een leerling?
Aanmelden van je kind
Hoe kan ik mijn kind aanmelden?
Als u na een kennismaking en rondleiding een goed gevoel heeft bij onze school, dan kunt u uw kind inschrijven. Het is bij kinderen gebruikelijk om ze in te schrijven als ze tussen de 2 en 3 jaar zijn, eerder mag uiteraard ook. Vervolgens volgt er een gesprek over uw zoon/dochter. Nieuw aangemelde kleuters mogen in overleg met de leerkracht een paar ochtenden proefdraaien.
Aanmelding van oudere leerlingen verloopt op dezelfde wijze. Bij verhuizing worden kinderen in de gelegenheid gesteld een morgen/middag mee te draaien om kennis te maken met hun toekomstige school en klasgenoten.
U kunt inschrijven via onderstaande link:
Afwezig
Hoe geef je aan de school door dat je kind later komt of ziek is?
Als uw kind later komt of ziek is, kunt u dat telefonisch doorgeven in de ochtend tussen kwart voor 8 en kwart over 8 via ons vaste nummer (0347-351252). Ook kunt u de leerkracht informeren via Social Schools. Hier kan je als ouder een absentiemelding doen en/of bericht sturen.
Bereikbaarheid
Wanneer en hoe kun je de school het best bereiken?
Als u de leerkracht van uw kind wilt spreken, stellen wij het erg op prijs wanneer u na schooltijd contact zoekt met de leerkracht. Als de tijd niet toereikend is, kunt u een afspraak maken.
Wanneer u echter een persoonlijke boodschap hebt, die dringend is of waarvoor u echt de leerkracht voor schooltijd moet spreken, kunt u vanaf kwart voor 8 telefonisch terecht via ons vaste nummer (0347-351252). Daarnaast is de school via e-mail bereikbaar. Het mailadres van de locatieleider is directie@deregenboogeverdingen.nl
Bibliotheek
Waar is de dichtstbijzijnde bibliotheek?
De Regenboog beschikt over een bibliotheek in de school, die in samenwerking met Bibliotheek Lek &IJssel mogelijk wordt gemaakt. Op deze manier willen we het leesplezier, de leesvaardigheid en de mediawijsheid van onze leerlingen nog meer stimuleren en vergroten. Alle leerlingen kunnen gemakkelijk lid worden van de bibliotheek. De bibliotheek is tijdens schoolweken iedere maandag geopend van 14.00-15.00.
Boeiend Onderwijs
Boeiend Onderwijs wat betekent dat?
Het onderwijs heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van aanwezige talenten van jonge mensen waarmee zij een waarde(n)volle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving. Het onderwijs van de Trinamiekscholen doet er dus toe. Wij blijven ons onderwijs voortdurend ontwikkelen, zodat het voor de leerlingen, ouders, leraren, de omgeving en de samenleving de moeite waard is!
Kwaliteit is voor een belangrijk deel het gevolg van liefde, enthousiasme, passie en innerlijke betrokkenheid. Boeiend onderwijs neemt dat als vertrekpunt. Leerlingen raken gemotiveerd wanneer ze invloed hebben op hun eigen leerproces. Hoe betekenisvoller het onderwijs is, hoe groter de betrokkenheid.
Bron: Jan Jutten, Ont-moeten
Buitenschoolse opvang
Welke mogelijkheden voor Buitenschoolse Opvang (BSO) bieden wij?
Kinderen van De Regenboog kunnen na schooltijd en in schoolvakanties gebruik maken van de buitenschoolse opvang van Partou in Villa Parijsch in Culemborg. Na schooltijd worden de kinderen door een pedagogisch medewerker van Partou opgehaald met een taxi, die ze naar de locatie van Partou in Culemborg brengt. Ouders kunnen hun kind daar ophalen. Tijden schoolvakanties worden de kinderen door hun ouders naar de locatie gebracht en ook weer opgehaald.
Voor meer info: https://partou.nl/kinderopvang/culemborg/bso-prijsseweg-8
Centrum jeugd en gezin
Kan de school mij helpen met opvoeden en opgroeien?
Vragen over school, vriendschappen, eten, gezondheid, opvoeding, pesten of geld? Het centrum wil meedenken met vragen rondom opgroeien en opvoeden. Zowel ouders, jongeren als kinderen kunnen een beroep hierop doen. Elke gemeente heeft een eigen centrum. Informatie over opgroeien en opvoeden staat op opvoeden.nl/basisschoolkind
Communicatiemiddel
Welke communicatiemiddelen worden op De Regenboog ingezet voor het optimale contact over de ontwikkeling van de kinderen?
Goede communicatie is onmisbaar, ook voor De Regenboog. Op De Regenboog kennen we een aantal communicatiemogelijkheden:
- Persoonlijk contact met de leerkrachten.
Zie ook ‘Contact met de de leerkracht(en)’. Natuurlijk is het prettig om een persoonlijk gesprek met de leerkrachten te hebben. Daar plannen we ook momenten voor in. - Oudercommunicatie
Communicatie tussen ouders en leerkrachten verloopt via Social Schools. Via dit communicatieplatform wordt veel informatie vanuit de groepen gedeeld. Ouders kunnen makkelijk een gesprek opstarten met de leerkracht. - Parnassys.
In dit digitale systeem houden we de ontwikkelingen van de kinderen bij. U kunt hierbij denken aan de landelijke methode onafhankelijke toetsen, methode toetsen, gespreksverslagen en overige notities. - Jaarkalender
In de Jaarkalender staat belangrijke informatie wat betreft indeling van groepen, contactgegevens leerkrachten, indeling van commissies, bijzondere dagen in het schooljaar, etc. - Website.
Vanaf het schooljaar 2021-2022 bestaat deze vernieuwde website. (deregenboogeverdingen.nl)
Mocht u een vraag of opmerking over de communicatielijnen binnen De Regenboog hebben dan wil ik u vragen een mail te sturen naar directie@deregenboogeverdingen.nl
Contact met de leerkracht
Wanneer kun je een leerkracht bereiken en op welke manier?
Wij stellen het zeer op prijs, wanneer u met vragen of eventuele problemen zo snel mogelijk rechtstreeks contact opneemt met de groepsleerkracht(en) van uw kind. Uiteraard is het niet praktisch om in de deuropening belangrijke zaken te bespreken. Wij verzoeken u dan ook voor een dergelijk gesprek even een afspraak te maken buiten de schooltijden. Leerkrachten zijn telefonisch na schooltijd of via mail te bereiken. Bij een dringende vraag vragen we u langs te komen na schooltijd of telefonisch contact op te nemen.
Cultureel
Op welke manier wordt het culturele programma op De Regenboog vorm gegeven?
De Regenboog neemt deel aan de georganiseerde activiteiten van het Kunst- en Cultuurmenu van de stichting Kunst Centraal. Kinderen krijgen daarbij les over hun omgeving (cultureel erfgoed) of maken kennis met theater, dans, literatuur, beeldende kunst, film, muziek en mediakunst in projecten en/of voorstellingen. Daarnaast wordt ook in de groepen tijd en aandacht besteed aan creatieve vakken en cultuuronderwijs. Bij de groepen 1 en 2 is het cultuuronderwijs verweven in elk thema. Voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8 houdt dit in, dat de kinderen cultuurlessen krijgen aangeboden op gebied van onder meer dans, muziek, techniek, media en beeldende vorming. De kinderen van groep 5 t/m 8 krijgen jaarlijks muzieklessen via muziekvereniging DES Everdingen. Ook is er jaarlijks een creatief schoolbreed project.
De AVG binnen Trinamiek en De Regenboog
Hoe gaat De Regenboog om met privacy gegevens van kinderen en ouders?
Algemeen
Binnen Trinamiek en ook binnen onze school vinden we de bescherming van (persoons)gegevens en
privacy erg belangrijk. We verwerken persoonsgegevens conform de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast hebben we technische en organisatorische maatregelen
genomen voor het beschermen van persoonsgegevens. Zo zijn alle door ons geregistreerde gegevens
beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Bestuur en medewerkers zijn gehouden aan geheimhouding.
Uitgangspunten
Voor het gebruik van persoonsgegevens hanteren wij de volgende uitgangspunten:
- Doelbepaling en doelbinding: we leggen vooraf vast voor welk doel we persoonsgegevens voor
gebruiken;
- Grondslag: als er een wettelijke grondslag, of een noodzaak is vanuit onze publiekrechtelijke taak,
dan mogen we de benodigde persoonsgegevens verwerken. Zo niet dan vragen we toestemming;
- Dataminimalisatie: we gebruiken niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk is voor de punten 1
en 2;
- Transparantie: we informeren ouders, verzorgers en anderen goed over welke gegevens, voor
welk doel en op welke wijze wij die gebruiken;
- Data-integriteit: de gegevens zijn correct, volledig en actueel.
Toezicht op het gebruik van gegevens
Trinamiek heeft een externe Functionaris Gegevensbescherming (FG) en een Privacy Officer (PO).
Daarmee geven we invulling aan het toezicht op het gebruik van gegevens van ouders, verzorgers en
leerlingen.
Medewerking nodig
Een zorgvuldige omgang met die gegevens is van essentieel belang voor het waarborgen van de privacy van ouders, verzorgers en leerlingen. Dat kunnen we niet alleen. We hebben daarvoor ook uw hulp nodig. Daarom vragen we u foto’s gemaakt op het schoolplein, in de klas of tijdens schooluitjes niet te delen op sociale media, als er andere personen dan de eigen kinderen op herkenbaar zijn.
Toestemming
Voor het (online) gebruik van beeldmateriaal van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of op sociale media vragen we altijd vooraf uw toestemming. U mag altijd besluiten om die toestemming niet te geven of om een eerder gegeven toestemming in te trekken. Meer informatie over uw privacyrechten leest u in onze privacyverklaring voor ouders, verzorgers en leerlingen onder Regelingen.
Vertrek leerling naar een andere school
De school is wettelijk verplicht bij vertrek van een leerling naar een andere school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit op te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs).
Meldpunt beveiligingsincidenten en datalekken
Heeft u (een vermoeden van) een datalek of een beveiligingsincident? Meld dit altijd zo snel mogelijk. U
kunt het melden op de website van Trinamiek. Onder tabblad ‘’Contact’’ vindt u het Meldpunt
beveiligingsincidenten en datalekken. U kunt ook contact opnemen met ons Meldpunt
beveiligingsincidenten en datalekken via telefoonnummer 030-6868444 of via email:
privacy@trinamiek.nl.
Vragen of klachten
Heeft u een vraag of een klacht over hoe de school met uw persoonsgegevens omgaat? Neem dan
contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming (FG). Hij is bereikbaar via
info@privacyhelder.nl.
EHBO en BHV
Bij wie kan ik voor een 'pleister' terecht?
Op onze school zijn meerdere leerkrachten aangewezen als bedrijfshulpverlener. Er zijn altijd minstens twee leerkrachten aanwezig die in voorkomende gevallen EHBO verlenen. Op school wordt elk jaar een aantal keer geoefend met het ontruimingsplan. Hierdoor weten we zeker dat we in geval van nood op een veilige en verantwoorde wijze de school kunnen verlaten.
Eindtoets en schooladviezen
Maken de kinderen een eindtoets en hoe geven jullie schooladviezen voor het voortgezet onderwijs?
De afgelopen jaren hebben alle leerlingen van groep 8 in april de verplichte eindtoets gemaakt. In de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Op Scholen op de Kaart leest u meer over de eindresultaten en doorstroom van onze leerlingen.
In 2024 wordt de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, omdat de ontwikkeling daar verder gaat.
Schooladviezen
Voorafgaand aan de doorstroomtoets krijgt de leerling al een schooladvies van de school. Dit advies bestaat uit een pre-advies eind groep 7 (juni) en een voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari, wanneer de leerling in groep 8 zit. Begin februari maken de leerlingen dan de doorstroomtoets, waarvan de school uiterlijk 15 maart de uitslag ontvangt. Is de uitslag hoger dan het voorlopig schooladvies dat door de school is afgegeven, dan moet dit advies bijgesteld worden. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden. Is de uitslag van de doorstroomtoets lager dan het voorlopig schooladvies, dan verandert er niks en wordt het voorlopig schooladvies definitief gemaakt. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Daarna volgt de centrale aanmeldweek en kunnen leerlingen zich tussen 25 en 31 maart aanmelden bij de school naar keuze.
Extra ondersteuning
Wat doen jullie met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben?
Scholen zijn ervoor verantwoordelijk om voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft alle mogelijkheden te onderzoeken. We noemen dit de zorgplicht van de school. De school zoekt in overleg met ouders naar de juiste ondersteuning op de eigen school of op een andere reguliere of speciale (basis)school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP, te vinden bij Downloads op onze site) staat beschreven hoe en welke ondersteuning onze school kan bieden. De zorgplicht van de school geldt voor alle leerlingen die worden aangemeld of al ingeschreven zijn. Om dit mogelijk te maken werken scholen samen in samenwerkingsverbanden en met andere partners in de regio. Onze school werkt samen met samenwerkingsverband Profi Pendi.
Feesten en activiteiten
Wat doet de Regenboog naast het lesgeven?
Gedurende een schooljaar zijn er verschillende feesten en activiteiten.
Wij vieren feesten zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen.
Ieder jaar is er schoolreis, Koningsspelen, een schoolbreed project en meester-/juffendag (verjaardag van de leerkrachten).
Ook zijn er culturele uitstapjes en excursies. In het kader van burgerschap organiseren wij activiteiten samen met Winkel & Zo.
Om het jaar is er schoolkamp voor groep 7/8 en voor de hele school een sponsorloop en lentemarkt.
Ouders worden hierover geïnformeerd via de maandelijkse nieuwsbrief en via mail.
Fysiotherapie
Welke ondersteuning kan er binnen de schooltijden geboden worden op het gebied van fysiotherapie?
De Regenboog heeft een samenwerking met kinderfysiotherapie Lingewaal. De kinderfysiotherapeut observeert, onderzoekt en behandeld maar geeft ook voorlichting en advies. Op vrijdagochtend is de fysiotherapeut aanwezig op school voor behandelingen.
Voor meer informatie: | kinderfysiotherapielingewaal.nl |
Contactgegevens: | Kerkweg 45a
4121 KR Everdingen Tel. 0345-642618 |
Mail: | info@kinderfysiotherapielingewaal.nl |
GGD
Wat betekent de jeugdgezondheidszorg (GGD) voor school en voor mijn kind?
Jeugdgezondheidszorg (GGD)
De Jeugdgezondheidszorg wordt integraal uitgevoerd door de GGD regio Utrecht. Elk kind maakt een grote lichamelijke en geestelijke ontwikkeling door. De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD regio Utrecht begeleidt de gezondheid, groei en ontwikkeling van schoolkinderen. In groep 2 en 7 van de basisschool worden de kinderen en hun ouders uitgenodigd voor onderzoek (o.a. ogen- en gehoortest) op school door de assistent(e) jeugdgezondheidszorg. Ook als het kind niet in groep 2 of groep 7 zit, kan er contact opgenomen worden met de GGD, bijvoorbeeld als er vragen zijn over inentingen, de gezondheid of de ontwikkeling van het kind. In het jaar dat het kind negen jaar wordt, krijgen ouders/verzorgers een oproep om het kind te laten vaccineren. Kinderen krijgen twee vaccinaties. De DTP prik tegen difterie, tetanus en polio en de BMR-prik tegen bof, mazelen en rode hond. Meer informatie: www.ggdru.nl of mail naar jeugdgezondheidszorg@ggdru.nl
Godsdienstonderwijs
Hoe krijgen onze leerlingen godsdienst/vormingsonderwijs?
Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs (GVO)
wordt gegeven als ouders daarom vragen.
Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen.
Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het
leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het
leven staan.
De wekelijkse lessen worden verzorgd door een bevoegde vakleerkracht van
protestants vormingsonderwijs.
Wij roosteren de lessen zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Er
zijn voor u geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen.
Elk jaar vragen wij ouders of kinderen deelnemen aan de godsdienstlessen of lessen levensbeschouwing.
Ga voor meer informatie naar de website: www.vormingsonderwijs.nl
Goede doelen
Wat draagt De Regenboog bij aan goede doelen?
Om de paar jaar wordt een goed doel gekozen door de leerlingen. Tijdens de kerstviering wordt met een collecte geld opgehaald voor dit doel. Ook zamelen wij geld in via een jaarlijkse sponsorloop en tweejaarlijkse Lentemarkt.
Groepsinformatie
Hoe krijgen ouders informatie uit de groep van hun kind?
Aan het begin van het jaar krijgen ouders groepsinformatie voor het hele schooljaar.
2 keer per maand ontvangen ouders een groepsinformatiebrief. In deze brief staat een agenda, leerstof, leuke nieuwtjes en foto’s van de groep.
Ook kunnen ouders bij de leerkracht terecht voor specifieke informatie.
Gymmen
Waar en wanneer gymmen de kinderen?
De leerlingen van De Regenboog gymmen in de gymzaal aangrenzend aan het schoolgebouw. De dag dat een klas gymt, wordt aan het begin van het schooljaar gecommuniceerd naar ouders/verzorgers.
Voorschriften met betrekking tot de veiligheid:
- Kinderen moeten sportkleding (inclusief sportschoenen) dragen tijdens de sport- en bewegingslessen. Bij voorkeur een T-shirt met korte mouwen, een korte broek en passende schoenen met antislip zool in verband met de veiligheid. Geen zwarte zolen, deze laten strepen achter op de vloer. Balletschoenen worden afgekeurd, kinderen glijden hier mee weg.
- Risico sieraden zijn niet toegestaan tijdens de sport- en bewegingslessen (ring-oorbellen, kettingen, horloges, armbanden en ringen). De kinderen kunnen hiermee achter de materialen blijven hangen.
- Hoofdhaar dat over de schouders valt moet in een staart of knot worden verwerkt.
- De school is niet verantwoordelijk voor de waardevolle spullen van kinderen in de kleedkamers.
Advies: Laat waardevolle spullen veilig thuis of op school.
Het Spectrum
Hoe informeren wij de ouders/verzorgers van alle lopende zaken en nieuwe ontwikkelingen op De Regenboog?
Het Spectrum is onze nieuwsbrief, die elke maand uitkomt. Naast mededelingen en nieuwtjes, leest u hierin ook wat er zoal in de groepen gebeurd. Verder wordt via een maandkalender een overzicht gegeven van alle activiteiten, die er op school plaatsvinden.
Het laatste Spectrum is eveneens te vinden op de website.
ICT
Hoe werkt De Regenboog met computers?
Binnen de school zijn meerdere chromebooks aanwezig die de leerlingen van alle groepen kunnen gebruiken. Leerkrachten geven les met behulp van een digitaal schoolbord (digibord). Door dit schoolbord (een grote touchscreen computer) is het mogelijk om interactieve lessen vorm te geven.
Identiteit
Hoe wordt op de Regenboog vorm gegeven aan geloof en levensbeschouwing?
Basisschool “De Regenboog” is op 1 augustus 1994 ontstaan uit een fusie van de interconfessionele basisschool “De Driesprong” en de openbare basisschool “De Graaf Florisschool”. Onze school is een “brede samenwerkingsschool”. Dit houdt in dat direct betrokkenen bij de school de uitdaging aangaan om vanuit ieders eigen levensovertuiging vorm te geven aan een schoolgemeenschap, waarin kinderen en volwassenen van verschillende identiteiten zich thuis kunnen voelen.
De Regenboog is een samenwerkingsschool. Verschillende grondslagen zijn vertegenwoordigd in de school. Dit zie je terug in de verschillende vieringen die wij samen beleven. Bij deze vieringen is er oog voor elkaar en voor de omgeving. Tijdens kerst een collecte voor het goede doel en met Palmpasen een palmpasenstok voor iemand die dit goed kan gebruiken. Naast het christelijk geloof is in de levensbeschouwelijke lessen ook aandacht voor andere geloven, bijvoorbeeld de islam.
Oog voor elkaar hebben we in de wekelijkse godsdienst en levensbeschouwelijke lessen. Leerlingen uit verschillende groepen sluiten aan bij een godsdienstles of levensbeschouwelijke les. Deze sluit aan bij de eigen leefomgeving. Ook zijn er meerdere keren per jaar gezamenlijke ‘godsdienst/levensbeschouwelijke-lessen’, waarin oog is voor verschillen en overeenkomsten tussen kinderen en leerkrachten. Aan de hand van verschillende verhalen wordt zo de eigen identiteit en die van de ander verkend.
Inschrijven van je kind
Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Als u na een kennismaking en rondleiding een goed gevoel heeft bij onze school, dan kunt u uw kind inschrijven. Het is bij kleuters gebruikelijk om ze in te schrijven als ze tussen de 2 en 3 jaar zijn. Vervolgens volgt er een gesprek over uw zoon/dochter. Nieuw aangemelde kleuters mogen in overleg met de leerkracht een paar dagdelen proefdraaien.
Aanmelding van oudere leerlingen verloopt op dezelfde wijze. Bij verhuizing worden kinderen in de gelegenheid gesteld een ochtend/middag mee te draaien om kennis te maken met hun toekomstige school en klasgenoten.
Het digitale inschrijfformulier is op aanvraag beschikbaar bij de locatieleider.
Leerlingenaantal
Hoeveel leerlingen telt de Regenboog?
Het leerlingenaantal van een school bepaalt met hoeveel groepen er op een school gewerkt kan worden. De leerlingentelling vond elk jaar op 1 oktober plaats. Sinds 2023 is dit op 1 februari. Schooljaar 2023-2024 start met 4 groepen in de ochtenden (groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8) en 3 groepen (groepen 1-2, 3-4 en 5-6-7-8) op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag.
Vanaf 2020 kent “De Regenboog” de volgende leerlingenaantallen op de teldatum:
1 oktober 2020 51 leerlingen
1 oktober 2021 57 leerlingen
1 oktober 2022 58 leerlingen
1 februari 2023 59 leerlingen
Leerplicht
Wanneer gaat een kind naar de basisschool?
Een kind mag naar de basisschool zodra het 4 jaar is, dat is dan nog niet verplicht. Dit is bepaald in het Toelatingsbesluit van de W.B.O. (= Wet op het Basisonderwijs).
Zodra een kind 5 jaar is, is het leerplichtig. Dat wil zeggen: een kind moet dan naar school en wel op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin het kind jarig is.
Vindt u het gewenst of noodzakelijk dat uw leerplichtige kind verlof opneemt, dan kunt u contact opnemen met de locatieleider. Die bespreekt met u de mogelijkheden.
Leiding
Hoe geven wij leiding aan de Regenboog?
De Regenboog heeft een locatieleider. De locatieleider heeft de eindverantwoordelijkheid over de onderwijskundige, organisatorische en huishoudelijke zaken.
De locatieleider legt verantwoording af aan het bestuur van Trinamiek.
De locatieleider is van dinsdag t/m vrijdag aanwezig op school en bereikbaar via directie@deregenboogeverdingen.nl
Lesuren en schooltijden
Hoe lang zit mijn kind op school?
Leerplichtige kinderen in de groepen 1 t/m 4 krijgen per jaar gemiddeld 880 uur les.
De leerlingen in de groepen 5 t/m 8 hebben recht op minimaal 1000 uur les per jaar.
Aantal uren per week:
groep 1 t/m 4 24.00 klokuren
groep 5 t/m 8 26.00 klokuren
Leerlingen zijn vanaf hun vijfde jaar leerplichtig.
Wij werken met een continurooster. Groep 1 t/m 4 eten 3 dagen per week met de groepsleerkracht. Groep 5 t/m 8 eten 4 dagen per week met de groepsleerkracht. Lunchtijd is van kwart over 12 tot kwart voor 1. Hierin zijn 15 minuten lunchtijd en 15 minuten bewegingsonderwijs opgenomen.
Onze schooltijden:
maandag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Dinsdag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Woensdag: 8:30 uur tot 12.30 uur (groep 1 t/m 8)
Donderdag: 8:30 uur tot 14:30 uur (groep 1 t/m 8)
Vrijdag: 8:30 uur tot 12.30 uur (groep 1 t/m 4)
8.30 uur tot 14:30 uur (groep 5 t/m 8)
LIST
Wat is LIST?
LIST is de methodiek die wij gebruiken voor vloeiend en vlot lezen. Het doel van ons leesonderwijs is het ontwikkelen van gemotiveerde lezers, die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.
LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak, maar de afkorting wordt ook wel vertaald naar Lezen IS Top. Door het aanbieden van veel verschillende leesboeken maken we leerlingen enthousiast om te lezen. Hier krijgen ze op onze school ruim de tijd voor!
Luizen
Hoe wordt er op De Regenboog omgegaan met hoofdluis?
Er zijn een aantal “luizenouders” per groep die de haren van alle kinderen controleren op neten en hoofdluis. Dit gebeurt ongeveer 5 à 6 keer per jaar in de week na een schoolvakantie. Één ouder coördineert de controles. Worden er bij uw kind of in de klas van jouw kind luizen aangetroffen, dan krijgt u hierover bericht. Er zullen dan opnieuw controles volgen. Wanneer u zelf iets aantreft, meld dit a.u.b. bij de leerkracht van de klas. Blijf ook altijd zelf regelmatig de haren van uw kind controleren. Hiermee kunnen we een hoofdluizenplaag voorkomen. Mocht u vragen hebben dan kunt u op deze website meer informatie vinden: landelijksteunpunthoofdluis.nl.
TIP: Zorg ervoor dat uw kind bij de controles zo min mogelijk (liever geen) speldjes, gel en staartjes in het haar heeft. Dit maakt het controleren een stuk makkelijker en sneller.
Meldcode
Welke maatregelen kan ik nemen wanneer ik het vermoeden heb van misstanden in een gezin?
en meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Per 1 januari 2019 is de meldcode veranderd. Het wordt een professionele plicht om melding te doen bij Veilig Thuis als er vermoedens zijn van acute en structurele onveiligheid. Als hulpmiddel om te komen tot het besluit om te melden is het per 1 januari 2019 verplicht om als beroepskracht een afwegingskader te gebruiken in stap 4 en 5 van de meldcode.
Dit afwegingskader helpt hen bij het wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling en bij het beslissen. De afwegingskaders die gemaakt zijn door de beroepsgroepen vindt u in de Toolkit huiselijk geweld en kindermishandeling.
Een professional doorloopt de stappen van de meldcode als hij of zij vermoedens heeft van huiselijk geweld of kindermishandeling. Het gaat hierbij niet alleen om vermoedens van fysiek geweld, maar ook om vermoedens van psychisch of seksueel geweld en vermoedens van verwaarlozing. De meldcode geldt voor professionals die werkzaam zijn in de sectoren:
- gezondheidszorg;
- onderwijs;
- kinderopvang;
- maatschappelijke ondersteuning;
- jeugdhulp;
- justitie.
Uiteraard nemen we wanneer dat mogelijk is eerst altijd contact op met de betrokkenen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar rijksoverheid.nl/meldcode
Missie en visie
Wat zijn de missie en visie van de Regenboog?
Onze missie en visie zijn terug te vinden op onze website. Dit kunt u lezen op de volgende pagina: Missie en visie
Mobiele telefoons
Hoe gaan leerkrachten om met mobiele telefoons op school?
Mobieltjes, smartwatches en degelijke zijn alleen welkom bij ons op school als ze tijdens de les educatief worden gebruikt of medisch noodzakelijk zijn. Verder zijn ze niet toegestaan.
Mobieltjes kunnen leerlingen onder schooltijd in hun eigen tas bewaren of in de la bij de leerkracht.
Ondersteuning
Welke ondersteuning is er mogelijk wanneer er vragen zijn met betrekking tot de opvoeding van uw kind?
Een kind opvoeden is niet altijd gemakkelijk. Vaak weet u wel hoe u de dingen aan kunt pakken, maar soms vraagt u uzelf af of u het wel goed doet. Opgroeien brengt allerlei nieuwe situaties en onzekerheden met zich mee, zowel bij de ouders en verzorgers als bij het kind zelf.
In dat geval kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) IJsselstein. Het CJG is er niet alleen voor de ouders en verzorgers, maar ook voor kinderen en jongeren tot 23 jaar. Voor alle kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien kunt u er terecht!
● Kinderwens | ● Pesten |
● Zwangerschap en bevalling | ● Ruzie |
● Borstvoeding | ● Seksuele opvoeding |
● Tienerzwangerschappen | ● Scheiding |
● Peuters, kleuters, schoolkinderen,
pubers |
● Stiefouders |
● Voeding of groei | ● Verslaving |
● Overgewicht of eetproblemen | ● Veilig internet |
● Zindelijkheid | ● Zak- en kleedgeld |
● Onderwijs | ● Et cetera……… |
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) blijft de plek waar ouders, jeugdigen en professionals terecht kunnen met al hun vragen over opgroeien en opvoeden. U kunt terecht bij het Consultatiebureau, de jeugdgezondheidszorg of het opvoedspreekuur. Het CJG werkt nauw samen met het Jeugdteam.
Contactgegevens:
Centrum voor Jeugd en Gezin IJsselstein
Kasteellaan 1
3401 AE IJsselstein
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: (030) 880 2260
Maandag t/m donderdag van 08.45 – 13.00 uur
E-mail: cjg@ijsselstein.nl
Organisatie van het onderwijs
Hoe is het onderwijs georganiseerd op de Regenboog?
De Regenboog telt ongeveer 60 leerlingen, verdeeld over 4 combinatiegroepen. Groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.
De leerlingen krijgen de gehele week les in hun eigen combinatiegroep. Met uitzondering van groep 5/6 en 7/8. Zij zitten meerdere middagen per week bij elkaar voor creatieve lessen en bewegingsonderwijs. De invulling van het onderwijs per combinatiegroep is terug te vinden bij Groepen
Voor iedere combinatiegroep staan leerkrachten. Wie dit zijn, is terug te lezen bij Team voorstellen
Mocht een leerkracht ziek of afwezig zijn, dan wordt vervanging gezocht. Om de vervanging te regelen, zijn we een samenwerking aangegaan met Transvita. Dankzij deze samenwerking kunnen we meer vervangingen realiseren. Helaas kunnen ze ons, zeker in tijden waarin sprake is van veel verzuim, niet altijd voorzien van een vervanger en moet de school op zoek naar alternatieven. We doen altijd ons uiterste best om een goede oplossing te vinden voor de kinderen en onze medewerkers.
Ouderbijdrage
Wat is de vrijwillige ouderbijdrage en waarom wordt dit gevraagd?
De vrijwillige ouderbijdrage bedraagt €30 euro per kind.
De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Wij sluiten geen leerlingen buiten als hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet (kunnen of willen) betalen. Alle leerlingen bij ons op school doen altijd mee aan alle activiteiten zoals o.a. schoolreisje en andere uitstapjes.
Vanuit de ouderbijdrage worden de volgende activiteiten bekostigd:
– Vieringen als Sinterklaas, Kerst, jubilea e.d.
– Sport- en spelactiviteiten, toernooien e.d.
– Projecten en projectavonden
– Schoolreis en kamp
– Afscheid groep 8.
– Speciale ouderavonden
De ouderbijdrage wordt beheerd door de ouderraad. Tijdens de jaarlijkse ALV (Algemene Ledenvergadering) wordt de ouderbijdrage vastgesteld. Begin van het schooljaar wordt een brief rondgestuurd met het bedrag per kind en de wijze waarop dit betaald kan worden.
Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten. Vandaar de term ‘vrijwillig’.
Het aanbod van activiteiten wordt wel beperkter.
Parnassys
Hoe worden de resultaten bijgehouden?
Het leerlingvolgsysteem PARNASSYS
Om de leerlingen goed te kunnen volgen, houden wij van iedere leerling een digitaal dossier bij in ParnasSys. Hierin staan gegevens over het gezin, afspraken met ouders/verzorgers, eventuele handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens (niet-methodetoetsen van CITO en methodetoetsen), gespreks- en onderzoeksverslagen en rapportagegegevens. Door het bijhouden van de ontwikkelingen van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de vorderingen van een kind vanaf de komst hier op school tot aan groep 8 goed volgen. Dit leerlingdossier is voor de ouders/verzorgers van de leerling ter inzage.
Passend Onderwijs
Hoe zit de leerlingbegeleiding op onze school in elkaar?
Passend Onderwijs
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Hiervoor werken reguliere en speciale scholen samen in samenwerkingsverbanden. Onze school werkt samen met Profi Pendi
Het is de plicht van de scholen om ervoor te zorgen dat voor alle kinderen met speciale onderwijsbehoeften een passende plek wordt gevonden. Dat kan op de school zelf zijn, maar ook op een andere school binnen het samenwerkingsverband die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften. Deze ondersteuningsplicht van de school geldt voor alle leerlingen die worden aangemeld of al ingeschreven zijn.
Alle scholen binnen Trinamiek bieden een basisarrangement. Daar hoort ook de ondersteuning bij die de school op de eigen school met zijn team kan realiseren. Hiervoor moeten er keuzes gemaakt worden wat betreft de mogelijkheden in de groep en in de school. Deze afspraken en werkwijze is continu aan verandering onderhevig. Als school blijven we investeren in het professionaliseren van de leerkrachten om steeds meer zelf, in de school, te kunnen doen aan preventieve en licht curatieve interventies. Voor meer informatie over de leerlingenzorg verwijzen wij u naar het School Ondersteunings Profiel (SOP) op onze website.
Het samenwerkingsverband Profi Pendi
Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor primair onderwijs, waar onze school bij is aangesloten. Het bestaat uit 15 schoolbesturen, 79 scholen inclusief 4 scholen voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en 1 school voor Speciaal Onderwijs (SO) in de regio’s Houten, Lopik, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein.
Zoals de naam Profi (passend) Pendi (samen) al aangeeft, zorgen we met elkaar en met ouders dat elk van de bijna 17.000 leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod krijgt.
Privacy
Hoe gaan we om met de privacy van onze kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers?
Scholen registreren in het leerlingvolgsysteem (Parnassys) gegevens over de kinderen. Deze registratie is van belang om de vorderingen en ontwikkeling van het kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied te volgen en waar nodig bij te sturen. Parnassys is een belangrijk instrument om de kerntaak van de school te kunnen uitvoeren. De registratie kan ook privacygevoelige informatie bevatten die soms betrekking heeft op het privéleven van de kinderen en het gezin. Deze registratiegegevens vallen onder de bescherming van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Als ouder heeft u het recht om op verzoek inzage te krijgen in deze gegevens.
De school is wettelijk verplicht bij vertrek van een leerling naar een nieuwe school een onderwijskundig rapport op te stellen en dit op te sturen naar de nieuwe school. De ouders ontvangen hiervan een afschrift (art. 42 Wet op het Primair Onderwijs). Alle registratiegegevens zijn beveiligd tegen inzage door onbevoegden. Er is een geheimhoudingsplicht voor het bestuur, de directie en leerkrachten.
Profi Pendi
Wat is Profi Pendi?
Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor primair onderwijs, waar onze school bij is aangesloten. Het bestaat uit 15 schoolbesturen, 79 scholen inclusief 4 scholen voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en 1 school voor Speciaal Onderwijs (SO) in de regio’s Houten, Lopik, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein.
Zoals de naam Profi (passend) Pendi (samen) al aangeeft, zorgen we met elkaar en met ouders dat elk van de bijna 17.000 leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod krijgt.
De opdracht van Profi Pendi is als volgt: kinderen moeten zich op school optimaal kunnen ontwikkelen, dichtbij huis. Als de basisschool en de ouders samen tot de conclusie komen dat er meer ondersteuning nodig is dan de school kan bieden, vragen ze bij Profi Pendi een multidisciplinair overleg (MDO) aan. Dat doet de school, altijd in overleg met de ouders. In zo’n overleg gaan ouders, leerkracht en intern begeleider in gesprek met één of meer externe deskundigen. Het samenwerkingsverband zorgt op deze manier voor een netwerk van ondersteuningsmogelijkheden rondom het kind, de scholen en eventueel de ouders. Dat vraagt een grote mate van samenwerking met organisaties die ook rondom het kind, de school en het gezin ondersteuning verzorgen. Denk aan Centra voor Jeugd en Gezin en de jeugdgezondheidszorg. Meer informatie staat op www.profipendi.nl
Rapporten
Hoe rapporteren jullie de voortgang van de kinderen?
Alle leerlingen krijgen 2 keer per jaar een rapport mee naar huis, waarin wij de ontwikkeling van de kinderen vastleggen. Bij het uitbrengen van het rapport worden rapportgesprekken gevoerd met ouders (en kinderen).
Bij rapporteren maken wij onderscheid tussen interne en externe rapportage.
Interne rapportage:
De groepsleerkracht houdt de vorderingen van de leerlingen bij in de (digitale) groepsmap en het digitale leerlingvolgsysteem. In ons geval Parnassys.
De (digitale) groepsmap gaat met de groep mee naar het volgende leerjaar.
Externe rapportage:
- Naar de ouders d.m.v.:(digitale) rapporten, verslagen van gemaakte afspraken tijdens gesprekken, schrijven over extra ondersteuning.
- Voortgezet onderwijs: met standaardformulieren via een digitaal systeem (OSO/LDOS) voor V.O.
- Speciaal onderwijs: met digitale formulieren van het samenwerkingsverband Profi Pendi en de betreffende school en een digitaal onderwijskundig rapport aangevuld met relevante formulieren van onderzoeken en observaties.
- Andere scholen: met een digitaal onderwijskundig rapport
Regelingen binnen stichting Trinamiek
Welke centrale regelingen (o.a. de klachtenregeling, gebruik digitaal beeldmateriaal) bestaan er binnen stichting Trinamiek?
Op de website van onze stichting Trinamiek kun je verschillende regelingen vinden. Onder andere de afspraken rondom het gebruik van digitaal beeldmateriaal, regels rondom de schorsing van een leerling en de klachtenregeling.
Via deze link kunt u deze pagina snel bereiken.
Samenwerkingsschool
Wat betekent de term ‘samenwerkingsschool’?
Basisschool “De Regenboog” is op 1 augustus 1994 ontstaan uit een fusie van de interconfessionele basisschool “De Driesprong” en de openbare basisschool “De Graaf Florisschool”. Onze school is een “brede samenwerkingsschool”. Dit houdt in dat direct betrokkenen bij de school de uitdaging aangaan om vanuit ieders eigen levensovertuiging vorm te geven aan een schoolgemeenschap, waarin kinderen en volwassenen van verschillende identiteiten zich thuis kunnen voelen.
De Regenboog is een samenwerkingsschool. In een klein dorp als Everdingen leven de mensen veel met en naast elkaar. Mensen hebben oog en zorg voor elkaar, iets wat in onze school doorwerkt.
Verschillende grondslagen zijn vertegenwoordigd in de school. Dit zie je terug in de verschillende vieringen die wij samen beleven. Bij deze vieringen is er oog voor elkaar en voor de omgeving. Tijdens kerst een collecte voor het goede doel en met Palmpasen een palmpasenstok voor iemand die dit goed kan gebruiken. Naast het christelijk geloof is in de levensbeschouwelijke lessen ook aandacht voor andere geloven, bijvoorbeeld de islam.
Oog voor elkaar hebben we in de wekelijkse godsdienst en levensbeschouwelijke lessen. Leerlingen uit verschillende groepen sluiten aan bij een godsdienstles of levensbeschouwelijke les. Deze sluit aan bij de eigen leefomgeving. Ook zijn er meerdere keren per jaar gezamenlijke ‘godsdienst/levensbeschouwelijke-lessen’, waarin oog is voor verschillen en overeenkomsten tussen kinderen en leerkrachten. Aan de hand van verschillende verhalen wordt zo de eigen identiteit en die van de ander verkend.
De identiteitscommissie denkt mee over een goede balans van de verschillende grondslagen in de school.
Schoolarts
Wanneer krijg ik te maken met de schoolarts?
De schoolgeneeskundige zorg is ondergebracht bij de GGD Midden-Nederland. De GGD Midden-Nederland is telefonisch bereikbaar van: 8:30 uur tot 17:00 uur op telefoonnummer: 030-608 60 86.
Jeugdgezondheidszorg GGD Midden-Nederland
Elk kind maakt een grote lichamelijke en geestelijke ontwikkeling door. Tijdens dit groeiproces wil de afdeling Jeugdgezondheidszorg van de GGD graag samen met de leerkrachten de gezondheid, de groei en de ontwikkeling begeleiden.
In groep 2 van de basisschool wordt u samen met uw kind uitgenodigd door de jeugdarts (schoolarts) en in groep 7 door de jeugdverpleegkundige. Tijdens het onderzoek bekijken zij de groei van uw kind, bespreken met u de psychosociale aspecten van de ontwikkeling en testen zo nodig het gezichtsvermogen en het gehoor. In het kader van bezuinigingen heeft de gemeente besloten de logopedische screening van kleuters in groep 2 niet meer te vergoeden.
Ook als uw kind niet in groep 2 of groep 7 zit, kunt u contact opnemen met de GGD. Bijvoorbeeld als u vragen heeft over inentingen, de gezondheid of de ontwikkeling van uw kind. U kunt de jeugdarts, de jeugdverpleegkundige en de logopedist bereiken op het volgende adres:
GGD Midden-Nederland, Utrechtseweg 139, Postbus 51, 3700 AB Zeist, ☏ 030-6086086 ggdru.nl
Schoolbenodigheden
Welke spullen heeft mijn kind nodig op school?
Gymkleding voor groep 1 t/m 8:
- Gymschoenen (voor groep 1/ 2 liefst zonder veters).
- Gymbroek met T- shirt of turnpakje.
Deze gymspullen kunnen in een tas worden bewaard. We adviseren de kleding minimaal 1 keer per week te wassen.
Vanaf groep 5
- Schooltas voor het meenemen van boeken en schriften (geen plastic tassen!).
Vanaf groep 7
- Agenda.
De kinderen krijgen van de school één keer een duurzame, navulbare pen. Bij verlies of vernieling van deze pen wordt u geacht zelf een nieuwe, soortgelijke pen aan te schaffen.
Schoolfoto
Gaan de kinderen nog wel elk jaar op een schoolfoto?
Een keer per jaar komt de schoolfotograaf bij ons op school. Hij/zij maakt dan een foto van uw kind, een groepsfoto van de klas en eventueel van broertjes en zusjes. Het afnemen van de foto’s is geheel vrijblijvend.
Schoolgebouw
Wat is de staat van het schoolgebouw?
“De Regenboog” is in 1998 en 2001 verbouwd en gemoderniseerd. In 2007 is in het kader van het Integraal huisvestingsplan van de gemeente Vianen een aanbouw gerealiseerd. Naast de vergroting van de centrale hal, leverde dit een keuken, spreekkamer en kantoor voor directie op.
Door terugloop in het aantal leerlingen heeft er In 2014 een interne verbouwing plaats gevonden. 2 lokalen, 1 toiletgroep, de directiekamer en een magazijn zijn door het plaatsen van een inpandige muur, van school gescheiden. Naast de school is een winkel gerealiseerd. De Regenboog bestaat momenteel uit 5 leslokalen. Door scheidingsdeuren is het mogelijk om van 2 lokalen 1 lokaal te maken. De ruime lokalen dragen bij aan de kwaliteit van onderwijs omdat het leerlingen de ruimte biedt om in rust te leren en te ontwikkelen. De grote hal wordt gebruikt voor de handvaardigheidslessen en diverse festiviteiten. De school beschikt over een teamkamer. De sportzaal van Everdingen grenst aan het schoolgebouw. Hier wordt bewegingsonderwijs gegeven aan de groepen 1- 8.
Momenteel stabiliseert het leerlingaantal.
Het gebouw is in mei 2017 buitenom volledig opgeschilderd en de muren in de hal zijn wit gesaust. In 2020 zijn de toiletten gerenoveerd en is tapijt vervangen in de teamkamer en directiekamer. Begin 2024 wordt het meubilair vernieuwd.
Schoolklimaat en sociale veiligheid
Wat doen jullie aan sociale veiligheid?
Onze school werkt met de Vreedzame School. Vanuit de Vreedzame School zijn regels opgesteld voor verschillende ruimtes, hier houden leraren toezicht op. In de klassen en hal hangt de grondwet van de Regenboog, dit zijn onze belangrijkste regels. Aan het begin van een schooljaar maakt de leerkracht met de klas regels en afspraken voor een goed pedagogisch-didactisch klimaat in de klas.
Het leerkrachtgedrag laat voorbeeldgedrag zien wat aansluit bij de Vreedzame School.
In ons sociaal veiligheidsplan staat beschreven hoe wij zorg dragen voor veiligheid in de school. De gemoedelijke, rustige sfeer in de school willen wij in de komende jaren blijven behouden. Het sociaal emotionele welbevinden van onze leerlingen monitoren wij vanaf schooljaar 2023-2024 via Leerling in Beeld.
Schoolplan
Heeft de Regenboog een schoolplan?
Onze school werkt zeker met een schoolplan. In dit plan staat beschreven vanuit welke missie, visie en ambities het onderwijs op onze school vormgegeven wordt. Ons schoolplan vormt daarmee het uitgangspunt voor ons handelen en geeft aan hoe wij binnen stichting Trinamiek en onze school stelselmatig werken aan de kwaliteit van ons onderwijs om het verschil te maken voor onze kinderen. In ons schoolplan staat hoe we onze onderwijskwaliteit vormgeven door een beschrijving van ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en de wijze waarop we kwaliteitszorg vormgeven. Het schoolplan kunt u opvragen bij de schoolleiding.
Schooltijden
Welke schooltijden gebruikt De Regenboog?
maandag: | 8.30 – 14.30 uur |
dinsdag: | 8.30 – 14.30 uur |
woensdag: | 8.30 – 12.30 uur |
donderdag: | 8.30 – 14.30 uur |
vrijdag: | groep 1 t/m 4 8.30 – 12.30 uur |
groep 5 t/m 8 8.30 – 14.30 uur |
Toelatingsbeleid
Wat is jullie toelatingsbeleid?
Binnen onze school maken we verschil voor kinderen. Dit doen we door ons handelen samen met u als ouders en omgeving. Met ons onderwijs dragen we met hart en handen bij aan een inclusieve samenleving. We staan open voor alle kinderen. U kunt uw kind aanmelden via het aanmeldformulier dat op te vragen is bij de locatieleider. Soms is er een reden waarom het niet mogelijk is een leerling toe te laten. Dit maakt dat we bij alle aanmeldingen de onderwijsbehoeften van de toekomstige leerling zo goed mogelijk in beeld proberen te krijgen.
Wanneer de school niet passend blijkt te zijn bij de onderwijsbehoeften van uw kind, zal dit schriftelijk worden bevestigd en heeft u als ouder de mogelijkheid om bezwaar te maken.
Meer informatie staat beschreven in het toelatingsbeleid van Trinamiek.
Toetsen
Maken de kinderen toetsen?
Ja.
De leerlingen maken vanaf groep 3 toetsen die passen bij onze lesmethodes. Ook wordt 2 keer per jaar een methode onafhankelijke toets afgenomen. Voorheen was dit de CITO toets, vanaf schooljaar 2023-2024 is dit Leerling in Beeld. Via Leerling In Beeld volgen wij de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In groep 1/2 volgen wij de ontwikkeling van onze jongste leerlingen met de Parnassys Leerlijnen. Met deze leerlijnen monitoren wij het welbevinden, de zelfstandigheid, concentratie, motoriek en taal-, reken- en sociale ontwikkeling.
Trakteren
Mag mijn kind trakteren?
Jarig of een andere bijzondere gebeurtenis? Natuurlijk is er dan gelegenheid om te trakteren.
Als richtlijn hebben wij 1 ding (zakje/cakeje/fruit) of speeltje als traktatie. Wij laten de traktatie verder aan uw eigen wijsheid over.
Als u twijfelt of een traktatie geschikt is, neem dan contact op met de leerkracht.
Als u een traktatie zelf brengt, dan is 10 uur een geschikte tijd.
Trinamiek
Wat is stichting Trinamiek?
De Regenboog is onderdeel van Trinamiek, een veelkleurige groep van 18 scholen in de gemeenten IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Culemborg en Vijfheerenlanden. Alle scholen hebben een eigen identiteit en profiel, maar vormen een eenheid door te werken vanuit dezelfde missie: dagelijks samen het verschil maken voor kinderen.
Meer informatie over Trinamiek staat op www.trinamiek.nl.
Onze missie: verschilmakers voor kinderen
Wij zijn ons er iedere dag van bewust dat het uitmaakt wat we doen en laten, omdat we door ons
handelen verschil maken voor kinderen. Wij hebben vertrouwen in de kracht van kinderen. Wij zijn
ervan overtuigd dat ieder kind verschil kan maken door in verbinding te zijn met zichzelf en de
ander, door zichzelf en de ander te vertrouwen en door zich competent te voelen. Daar zetten wij
ons voor in vanuit onze waarden Vertrouwen, Verbinding en Vakmanschap.
Bij Trinamiek geloven we dat een mooie uitkomst van onderwijs (groei, ruimte en kansen) het
resultaat is van iets wat elders, door ons handelen in de klas, de school of de organisatie goed gaat.
Visie van Trinamiek
In onze scholen en organisatie maken onze medewerkers het verschil voor kinderen, voor elkaar en
voor onze omgeving. We verbeteren continu de kwaliteit van ons handelen, waarbij we zoveel
mogelijk gebruik maken van wetenschappelijke inzichten, nieuwe inzichten uit de praktijk en van
alle kennis en kunde van onze medewerkers. Dit is zichtbaar in ons didactisch en pedagogisch
handelen, bij de extra ondersteuning die we bieden en in hoe we leiding geven aan processen,
klassen, teams, scholen en de organisatie. Ook is het zichtbaar in de samenwerking die we zoeken
en de communicatie met onze omgeving. Op basis van de uitkomsten verbeteren we onze kwaliteit
van handelen. Het verschil maken we ook door er gewoon te zijn, met warmte, pedagogisch tact,
daadkracht, vakmanschap en vertrouwen. Door ons handelen groeien de kinderen, is er ruimte om
zichzelf te zijn en creëren we kansen voor al onze kinderen. Onze kinderen verlaten de basisschool
goed toegerust met kennis en allerhande vaardigheden, zichtbaar gegroeid in competenties en
met vertrouwen in zichzelf en in de ander.
Samen met 10.000 verschilmakers op reis
We reizen af naar het symbolische Rome, wat symbool staat voor het behalen van onze strategische doelstellingen. Het reisgezelschap bestaat uit 10.000 verschilmakers: 450 mensen die bij Trinamiek werken, ruim 4000 kinderen en alle ouders/verzorgers om deze kinderen heen.
Lees meer over de koers van Trinamiek in het koersplan op www.trinamiek.nl/over-trinamiek: Reisgids 2022-2026.
Tussendoortjes
Welke afspraken zijn er op De Regenboog rondom tussendoortjes en pauzehapjes?
De kinderen krijgen voor de pauzes de gelegenheid om iets te eten en/of te drinken. Wij zien de kinderen graag een gezond “tussendoortje” nuttigen.
Vakanties en studiedagen
Wanneer hebben de kinderen van de Regenboog vrij?
Vakanties en studiedagen schooljaar 2024/2025
herfstvakantie 26 oktober t/m 3 november 2024
kerstvakantie 21 december t/m 5 januari
voorjaarsvakantie 22 februari t/m 2 maart 2025
Pasen 18 april t/m 21 april 2025
meivakantie 18 april t/m 2 mei 2025
Bevrijdingsdag 5 mei 2025
Hemelvaart 29 -30 mei 2025
Pinksteren 9 juni 2025
zomervakantie 19 juli t/m 31 augustus 2025
Vrije dagen i.v.m studiedagen team
Studiedag 3 oktober2024 (onderwijsdag Trinamiek)
Studiedag 9 oktober 2024(Paardenmarkt; studiedag team)
Studiedag 10 maart 2025
Studie tweedaagse 26 en 27 juni 2025
Vakken en lesmethodes
Welke vakken en lesmethodes zijn er op de Regenboog?
Op de Regenboog hebben wij de volgende vakken en lesmethodes:
Lezen: volgens LIST met in groep 3 Veilig Leren Lezen als bron.
Rekenen: Pluspunt, Met Sprongen Vooruit en Rekensprint
Taal en Spelling: Pit
Begrijpend Lezen: Leeslink
Schrijven: Pennenstreken
Engels: Take it Easy!
Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap: Vreedzame School
Wereldoriëntatie: Naut, Meander en Brandaan
Verkeer: Op Voeten en Fietsen en Jeugdverkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland
Culturele vorming: 123Zing en activiteitenaanbod via Kunst Centraal
Godsdienst en levensbeschouwing: Trefwoord
Bewegingsonderwijs: Lessenplan
Verbetering onderwijs door wetenschappelijk onderzoek
Hoe dragen jullie bij aan wetenschappelijk onderzoek?
Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Het CBS vraagt deze resultaten op om te analyseren wat de ontwikkeling van onze leerlingen als groep en hoe de school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren.
Elk jaar ontvangt onze stichting in oktober hiervan een rapportage vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), waarin deze gegevens worden meegenomen. Deze rapportage gaat over de leerlingen gedurende de tijd op de basisschool en in het vervolgonderwijs. Dit schoolrapport is altijd alleen toegankelijk voor (het bestuur van) de school waar dit rapport over gaat.
Scholen mogen gegevens indien ouders geen bezwaar hebben aangetekend, over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren.
Wanneer u bezwaar heeft tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u ons dit laten weten. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.
Verlof, verzuim en vervanging
Hoe gaat de school om met verlof, verzuim en vervanging?
Verlof
Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Elk kind in Nederland kan naar de basisschool als het vier jaar wordt. Dit is nog niet verplicht.
De leerplicht gaat in op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin een kind vijf jaar is geworden. Nu kan het zijn dat een volledige schoolweek voor een vijfjarig kind nog te vermoeiend is. Er is dan de mogelijkheid om gebruik te maken van een speciale regeling. Dat houdt in dat een vijfjarig kind ten hoogste vijf uur per week mag verzuimen. Dit moet dan wel afgesproken worden met de schoolleiding. Deze uren kunnen niet worden gespaard en de regeling vervalt, zodra het kind zes jaar wordt.
Als ouders of verzorgers van het kind kunt u onder bepaalde voorwaarden extra (vakantie)verlof vragen. In uitzonderingsgevallen is ook meer structureel geoorloofd verzuim mogelijk. Dit heet vrijstelling. Een verzoek voor extra vakantieverlof vraagt u minimaal acht weken van tevoren schriftelijk of via Social Schools aan bij de directeur van de school. Het aanvraagformulier vindt u onder downloads.
Toestemming voor extra vakantie buiten de schoolvakantie voor een kind vanaf vijf jaar, wordt bijna niet gegeven. Gaat u zonder toestemming toch buiten de schoolvakanties om op vakantie, dan maakt de leerplichtambtenaar een proces-verbaal op. Voorwaarden voor verzoek van verlof kunt u nalezen op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-buiten-de-schoolvakanties-mee-op-vakantie-nemen of https://www.vijfheerenlanden.nl/Inwoners/Overzicht_Inwoners/Onderwijs_en_kinderen/Leerplicht_en_verzuim .
Verzuim
Wanneer uw kind ziek is of anderszins verhinderd de school te bezoeken, wilt u dit dan tijdig, tussen 8.00 en 8.30 uur, telefonisch doorgeven of via Social Schools? De school zal contact opnemen indien het kind zonder afmelding afwezig is. Leerlingen van wie de afwezigheid niet aan ons wordt doorgegeven vallen onder ongeoorloofd schoolverzuim en zullen daarom moeten worden doorgegeven aan de leerplichtambtenaar. Gedurende de schoolloopbaan van het kind houdt de school elke vorm van afwezigheid van het kind bij in het administratiesysteem Parnassys.
Vervanging
Als een leerkracht ziek is, proberen we direct vervanging te regelen. Lukt dit niet, dan proberen wij het intern op te lossen. In uiterste noodzaak moeten wij de kinderen naar huis sturen. Mocht deze situatie zich voordoen, dan draagt de school er zorg voor dat alle kinderen veilig ondergebracht worden.
Verzekering en aansprakelijkheid
Wat doet de school bij schade en ongevallen?
Ongelukken zijn niet altijd te voorkomen. Schade veroorzaakt door kinderen wordt in eerste instantie verhaald op de ouders of verzorgers van het betreffende kind. De school is alleen aansprakelijk als een ongeval het gevolg is van onrechtmatig handelen. De school is dan nalatig geweest. Bijvoorbeeld wanneer de school een loszittende leuning van een trap niet vastzet na meldingen van ouders.
Het schoolbestuur heeft een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. De verzekering is van kracht gedurende de schooluren en tijdens evenementen in schoolverband, alsmede gedurende het rechtstreeks van huis naar school gaan en omgekeerd. Bovendien is er een doorlopende reis- en evenementenverzekering afgesloten. Wanneer een ongeval heeft plaatsgevonden kan de schoolleiding om advies gevraagd worden bij de invulling van het formulier. Ouders/verzorgers die leerlingen in de auto vervoeren bij o.a. excursies dienen een inzittendenverzekering te hebben. Alle leerlingen kleiner dan 1,35m en lichter dan 35 kg moeten op een goedgekeurde zitverhoger zitten.
De school is niet aansprakelijk voor schade of vermissing van kostbare zaken, zoals mobiele telefoons. Ook niet als de leerkracht het toestel tijdelijk heeft bewaard. Geadviseerd wordt om kostbaarheden niet mee naar school te nemen.
VVE
Doen jullie iets met voor- en vroegschoolse educatie?
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is erop gericht ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar te voorkomen of te verminderen door middel van educatieve programma’s. Deze kinderen hebben een indicatie gekregen vanuit voorschoolse instellingen of hebben moeite met taal.
Wij hebben een intensieve samenwerking met Peuterspeelzaal de Zonnestraaltjes die is gehuisvest in ons gebouw. Hier werken ze met VVE programma ‘Piramide’. Kinderen die een indicatie hebben gekregen, worden warm overgedragen, waarna wij een gepast gevolg kunnen geven aan hun ontwikkeling. Zo wordt in onze kleuterklas gebruik gemaakt van LOGO3000 voor intensieve woordenschatontwikkeling en ook met LIST helpen wij leerlingen die moeite hebben met taal. Voor achterstanden op bijvoorbeeld motorische ontwikkeling, kunnen wij contact leggen met de kinderfysiotherapeut die iedere vrijdagochtend bij ons op school is.
Zindelijkheid
Wat zijn de afspraken rondom zindelijkheid op De Regenboog?
Van kinderen wordt verwacht dat ze zindelijk zijn voor ze naar school komen. Soms kan er een medische oorzaak zijn waardoor dat niet zo is. Over alle kinderen die nog niet zindelijk zijn wordt met ouders gesproken hoe dat op te lossen is. Leerkrachten kunnen naast de groep een dergelijke zorgtaak niet vervullen. Ook hebben we geen geschikte ruimte om een kind goed te wassen en verschonen.
Wanneer een kind incidenteel een ongelukje heeft proberen we dat als team samen op te vangen. Bijvoorbeeld door een ambulant persoon of stagiaire te vragen de groep of de leerling te begeleiden. Het is wenselijk dat de leerkracht hierbij hulp inschakelt zodat het programma in de groep zo min mogelijk verstoord wordt en er voldoende toezicht blijft. Wanneer er sprake is van een structureel probleem, d.w.z. meerdere keren per dag of per week problemen met zindelijk zijn, dan worden personen uit het gezin of rondom het gezin van het kind ingeschakeld. Zij kunnen het kind op school komen verschonen of meenemen naar huis. Aan ouders wordt gevraagd de telefoonnummers door te geven van beschikbare personen op een bepaalde dag. Daarnaast is het dagelijks meegeven van een verschoning in deze situatie belangrijk.
Zorgen
Wat kan de school doen wanneer er zorgen zijn rondom een leerling?
De Verwijsindex is een systeem waarin wij leerlingen kunnen registreren waarover we ons zorgen maken. Iedereen heeft het recht om veilig op te groeien. Opvoeden/opgroeien is niet altijd even makkelijk en soms heb je de hulp van een professional daarbij nodig. Aangezien professionals niet altijd over alle informatie beschikken of de juiste oplossing weten, kan overleg met een collega wenselijk zijn. Door de Verwijsindex te gebruiken kan de jeugdzorg-professional zien welke collega’s er nog meer bij een kind/gezin betrokken zijn. Om het betrokken kind/gezin zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen is vroegtijdige afstemming van belang. Door tijdige afstemming worden grotere problemen in de toekomst mogelijk voorkomen. Het belang van het kind staat hierbij altijd voorop!
De intern begeleider van De Regenboog zal leerlingen registreren waar zorg over is en dit altijd melden bij de ouders.